BIP Urzędu Miejskiego w Piszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała Nr XXXVII\434\05 Rady Miejskiej w Piszu

z dnia: 30.06.2005 ROKU
w sprawie: zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutów Sołectw Gminy Pisz
Na podstawie art. 35 i art. 40 ust. 2 pkt 1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113. poz. 984, Nr 153. poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa Rada Miejska w Piszu uchwala co następuje:

§ 1. W Uchwale Nr VII/76/03 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 30 kwietnia 2003r. w sprawie uchwalenia statutów sołectw Gminy Pisz (Dz. Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego Nr 74 poz. 1116) wprowadza się następujące zmiany

1) w § 1 liczbę „42” zastępuje się liczbą „43”

2) w § 3 Załącznika Nr 26 skreśla się wyrazy „,wieś Rakowo”

3) po załączniku Nr 42 dodaje się załącznik nr 43 w brzmieniu
„Załącznik Nr 43
do uchwały Nr VII/76/03
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 30 kwietnia 2003 r.

Rozdział I
Nazwa i teren działania

§ 1. 1. Ogół mieszkańców sołectwa Rakowo stanowi Samorząd Mieszkańców Wsi, zwany dalej „Samorządem”.

2. Nazwa Samorządu Mieszkańców Wsi brzmi: Sołectwo Rakowo

§ 2. 1. Sołectwo Rakowo jest jednostką pomocniczą Gminy Pisz.

2. Sołectwo Rakowo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

- Statutu Gminy Pisz,

- niniejszego Statutu.

§ 3. Teren działania sołectwa obejmuje wieś Rakowo, którego granice zostały określone w załączniku graficznym do niniejszego załącznika

Rozdział II
Organizacja i zakres działania

§ 4. 1. Organami sołectwa są:

1) zebranie wiejskie,

2) sołtys.

§ 5. 1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.

2. Sołtys jest organem wykonawczym. Działania Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

3. Zebranie wiejskie może powoływać także inne stałe lub doraźne organy sołectwa, na przykład komisje, określając zakres ich działania.

4. Kadencja sołtysa, rady sołeckiej i innych organów powołanych przez zebranie wiejskie trwa 4 lata.

§ 6. 1. Do zadań Samorządu Sołectwa Rakowo należy:

1) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnych, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,

2) kształtowanie zasad współżycia społecznego,

3) organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,

4) tworzenie pomocy sąsiedzkiej,

5) sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.

2. Samorządowi Sołectwa Rakowo powierza się zarządzanie i korzystanie ze składników mienia komunalnego stanowiącego własność gminy.

3. Realizując zadanie, o którym mówi ust. 2 organy Sołectwa rozporządzają dochodami z tego źródła.

§ 7. Zadania określone w § 6 Samorząd realizuje w szczególności poprzez:

1) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,

2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania Samorządu,

3) współuczestnictwo w organizowaniu i prowadzeniu przez Radę Miejską konsultacji społecznych projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,

4) występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,

5) współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,

6) ustalanie zadań dla Sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi.

§ 8. Zebranie wiejskie opiniuje, w części dotyczącej sołectwa, przedstawiane do konsultacji przez Radę Miejską projekty uchwał w sprawach:

1) planu zagospodarowania przestrzennego,

2) planu budżetu na dany rok,

3) przepisów prawa miejscowego,

4) innych uchwał Rady Miejskiej.

§ 9. 1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje Burmistrzowi Pisza, zwanemu dalej „Burmistrzem”.

2. Burmistrz, w zależności od charakteru sprawy, załatwia ją we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej.

3. O sposobie załatwienia spraw informuje się zebranie wiejskie lub sołtysa.

§ 10. Jeżeli przewidują to przepisy powszechnie obowiązujące i zapisy niniejszego statutu Samorząd może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym jako samodzielny podmiot, gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa.

§ 11. Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć Samorząd nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wykonania wspólnych zadań, może podejmować wspólne uchwały.

Rozdział III
Sołtys i Rada Sołecka

§ 12. 1. W celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienia stałej łączności między sołectwem, a Radą Miejską i Burmistrzem, mieszkańcy sołectwa wybierają ze swego grona Sołtysa i Radę Sołecką. Wybór na nową kadencję odbywa się na zebraniu wiejskim zwoływanym przez Burmistrza.

2. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza w drodze uchwały Rada Miejska tak, aby mogły one odbyć się nie później niż w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji.

3. Pełnienie funkcji sołtysa ma charakter społeczny. Rada Miejska może ustanowić zasady, na jakich Sołtysowi oraz członkom Rady Sołeckiej będzie przysługiwała dieta lub zwrot kosztów podróży.

§ 13. 1. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:

1) zwoływanie zebrań wiejskich,

2) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej,

3) działanie stosownie do wskazań zebrania wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza,

4) wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,

5) reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miejskiej i Burmistrza,

6) uczestniczenie w naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza,

7) pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,

8) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej.

2. Na zebraniach wiejskich sołtys przedkłada informację o swej działalności.

§ 14. 1. Sołtys nie będący radnym może brać udział w sesjach Rady Miejskiej.

2. Na sesjach Rady Miejskiej Sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym. Może również zgłaszać wnioski w imieniu zebrania mieszkańców.

§ 15. 1. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys trwale współdziała z Radą Sołecką. Rada Sołecka składa się z 3 osób.

2. Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie działalności Sołtysa. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.

3. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się co najmniej jeden raz w miesiącu. Posiedzeniom przewodniczy Sołtys.

4. Rada Sołecka w szczególności:

1) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie,

2) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty programów pracy samorządu,

3) występuje wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji zadań Samorządu,

4) organizuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego oraz kontroluje ich realizację,

5) decyduje w sprawach udziału Samorządu w postępowaniu administracyjnym,

6) współdziała z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań.

5. Na zebraniach wiejskich Sołtys składa informacje o działalności Rady Sołeckiej.

§ 16. Zebranie wiejskie może odwołać Sołtysa przed upływem kadencji, w przypadkach określonych w § 29 ust. 1 statutu.

Rozdział IV
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowania uchwał

§ 17. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 18. Zebranie wiejskie zwołuje Sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

3) na wniosek Rady Miejskiej lub Burmistrza.

§ 19. 1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób przyjęty w sołectwie.

3. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno odbyć się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 20. 1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.

2. Zebranie wiejskie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom.

3. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez Sołtysa.

4. Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.

5. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza o pomoc. Wyznaczają oni w tym celu odpowiednich radnych lub pracowników Urzędu Miejskiego.

§ 21. W celu udzielenia Sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniu materiałów i organizacji zebrań, Burmistrz wyznacza pracowników Urzędu Miejskiego do kontaktów z sołectwem.

§ 22. 1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”.

2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

Rozdział V
Tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 23. 1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej, zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania spośród pracowników Urzędu Miejskiego. Za akceptacją Przewodniczącego Rady Miejskiej, Burmistrz może powierzyć przewodniczenie takiemu zebraniu przez Radnego Rady Miejskiej.

2. Zarządzenie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru Sołtysa podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

§ 24. 1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa.

2. O ile w wyznaczonym terminie nie dokonano wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej z powodu braku wymaganej liczby mieszkańców, wybory w drugim terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu. Drugi termin może zostać wyznaczony w tym samym dniu, pół godziny później.

3. Na zebraniu wiejskim, na którym przeprowadza się wybory, podpisywana jest lista obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.

§ 25. 1. Wybory przeprowadza komisja w składzie co najmniej 3 osób, wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.

2. Do zadań komisji należy:

- przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

- przeprowadzenie głosowania,

- ustalenie wyników wyborów,

- ogłoszenie wyników wyborów,

- sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.

3. Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 26. 1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.

2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.

§ 27. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

§ 28. Wyboru Sołtysa i wyboru członków Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.

§ 29. 1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania wiejskiego lub dopuścili się przestępstwa albo czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

§ 30. 1. W przypadku odwołania lub ustąpienia Sołtysa, Burmistrz zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego Sołtysa.

2. Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wybrania nowego składu całej Rady Sołeckiej przeprowadza się na odrębnym zebraniu wiejskim, zwoływanym przez Sołtysa.

Rozdział VI
Gospodarka finansowa sołectwa

§ 31. Środki finansowe sołectwa stanowią:

1) fundusze wydzielone w budżecie gminy,

2) środki z prowadzenia działalności gospodarczej oraz inne dochody z imprez organizowanych przez Sołectwo,

3) fundusze pochodzące ze składek mieszkańców sołectwa, określonych przez zebranie wiejskie,

4) środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa,

5) inne dochody przewidziane przepisami prawa.

§ 32. 1. Sołectwo prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach własnych środków finansowych.

2. Środki finansowe sołectwa pochodzące z budżetu gminy mogą być przeznaczone tylko na cele określone w uchwale Rady Miejskiej.

§ 33. 1. Gospodarkę finansową sołectwa prowadzi Sołtys, zgodnie z uchwałami zebrania wiejskiego.

2. Sołtys raz w roku składa sprawozdanie zebraniu wiejskiemu z wykonania wydatków finansowych.

3. W celu kontroli gospodarki finansowej sołectwa zebranie wiejskie może powołać komisję rewizyjną.

4. Rada Miejska kontroluje działalność sołectwa przy pomocy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.

Rozdział VII
Postanowienia końcowe

§ 34. Zmiana statutu może nastąpić w drodze uchwały Rady Miejskiej po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa.”




§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pisza.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Przewodniczący Rady
Józef Skrodzki

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Pliki do pobrania:
Data dodania:
Data upublicznienia: niedziela, 23 paź 2005 08:32
Opublikował(a): Jarosław Andrzej Turski
Zaakceptował(a): Jarosław Andrzej Turski
Artykuł był czytany: 2124 razy