Zgłoszenie urodzenia dziecka
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego w Piszu
ul. Gizewiusza 5
tel. 87 423 28 96
ul. Gizewiusza 5
tel. 87 423 28 96
Wymagane dokumenty
1. Karta urodzenia – dostarczana przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.
2. Dokument tożsamości do okazania (dowód osobisty lub paszport) osoby zgłaszającej urodzenie.
2. Dokument tożsamości do okazania (dowód osobisty lub paszport) osoby zgłaszającej urodzenie.
Opłaty:
Zgłoszenie urodzenia dziecka jest wolne od opłaty skarbowej.
Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
Termin zgłoszenia urodzenia:
- Zgłoszenia urodzenia dziecka żywego należy dokonać w terminie 21 dni od daty jego urodzenia.
- Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 3 dni.
Akt urodzenia sporządzany jest niezwłocznie.
- Zgłoszenia urodzenia dziecka żywego należy dokonać w terminie 21 dni od daty jego urodzenia.
- Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 3 dni.
Akt urodzenia sporządzany jest niezwłocznie.
Tryb odwoławczy:
Wojewoda Warmińsko - Mazurski, gdy Kierownik USC odmawia wpisania więcej niż dwóch imion, imienia ośmieszającego, zdrobniałego oraz imienia nie- pozwalającego na odróżnienie płci dziecka.
Inne wskazówki, uwagi:
Do zgłoszenia urodzenia dziecka są obowiązani:
- jeśli dziecko pochodzi z małżeństwa - matka lub ojciec dziecka
- jeśli matka jest panną, wdową lub rozwiedziona - matka dziecka,
- jeśli ojciec dziecka będzie uznawał ojcostwo wówczas wymagana jest obecność matki i ojca dziecka.
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać za pośrednictwem pełnomocnika (pełnomocnictwo nie może dotyczyć uznania ojcostwa).
Jeśli zgłoszenia dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona dziecka oraz adres jednego z rodziców pod którym ma zostać zameldowane.
W przypadku dziecka poza małżeńskiego, jeśli nie następuje uznanie ojcostwa przy sporządzeniu aktu, w pełnomocnictwie należy podać dane osłonowe ojca (imię).
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem ePUAP.
Zgłoszenie urodzenia osobiście w USC: akt urodzenia sporządzany jest w dniu zgłoszenia urodzenia w siedzibie USC. Po sporządzeniu aktu wydawany jest 1 egzemplarz odpisu skróconego aktu urodzenia w formie papierowej oraz poświadczenie nadania numeru PESEL. Czas otrzymania ww. dokumentów – w tym samym dniu bezpośrednio po sporządzeniu aktu.
Zgłoszenie urodzenia za pośrednictwem platformy ePuap: akt urodzenia sporządzany jest najpóźniej następnego dnia roboczego po otrzymaniu elektronicznego zgłoszenia. Po sporządzeniu aktu wydawany jest 1 egzemplarz odpisu skróconego aktu urodzenia w formie papierowej oraz poświadczenie nadania numeru PESEL. Dokumenty te zostaną przesłane pocztą za potwierdzeniem odbioru na adres wskazany we wniosku. Czas otrzymania ww dokumentów około 7 dni roboczych.
- jeśli dziecko pochodzi z małżeństwa - matka lub ojciec dziecka
- jeśli matka jest panną, wdową lub rozwiedziona - matka dziecka,
- jeśli ojciec dziecka będzie uznawał ojcostwo wówczas wymagana jest obecność matki i ojca dziecka.
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać za pośrednictwem pełnomocnika (pełnomocnictwo nie może dotyczyć uznania ojcostwa).
Jeśli zgłoszenia dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona dziecka oraz adres jednego z rodziców pod którym ma zostać zameldowane.
W przypadku dziecka poza małżeńskiego, jeśli nie następuje uznanie ojcostwa przy sporządzeniu aktu, w pełnomocnictwie należy podać dane osłonowe ojca (imię).
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem ePUAP.
Zgłoszenie urodzenia osobiście w USC: akt urodzenia sporządzany jest w dniu zgłoszenia urodzenia w siedzibie USC. Po sporządzeniu aktu wydawany jest 1 egzemplarz odpisu skróconego aktu urodzenia w formie papierowej oraz poświadczenie nadania numeru PESEL. Czas otrzymania ww. dokumentów – w tym samym dniu bezpośrednio po sporządzeniu aktu.
Zgłoszenie urodzenia za pośrednictwem platformy ePuap: akt urodzenia sporządzany jest najpóźniej następnego dnia roboczego po otrzymaniu elektronicznego zgłoszenia. Po sporządzeniu aktu wydawany jest 1 egzemplarz odpisu skróconego aktu urodzenia w formie papierowej oraz poświadczenie nadania numeru PESEL. Dokumenty te zostaną przesłane pocztą za potwierdzeniem odbioru na adres wskazany we wniosku. Czas otrzymania ww dokumentów około 7 dni roboczych.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.- Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2224)
2. Art. 62 i art. 88 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r.- Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2017 r., poz. 682 z późn. zm.)
2. Art. 62 i art. 88 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r.- Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2017 r., poz. 682 z późn. zm.)
Opracował
Magdalena Misierewicz-Obrycka
Odpowiedzialny za aktualizację informacji:
Magdalena Misierewicz-Obrycka
Data sporządzenia
czwartek, 6 gru 2018 11:59
Data zatwierdzenia
wtorek, 15 sty 2019 13:11