Wydział Finansowy
Skarbnik - Małgorzata Biraga
pok. nr 34
tel. 87 424 12 28; centrala wew. 228
Zastępca Naczelnika Wydziału -Katarzyna Małgorzata Banach
pok. nr 33
tel. 87 424 12 34; centrala wew. 234
Zastępca Naczelnika Wydziału - Renata Puchalska
pok. nr 51
tel. 87 424 12 14; centrala wew. 214
Do zadań Wydziału Finansowego należy w szczególności:
pok. nr 34
tel. 87 424 12 28; centrala wew. 228
Zastępca Naczelnika Wydziału -Katarzyna Małgorzata Banach
pok. nr 33
tel. 87 424 12 34; centrala wew. 234
Zastępca Naczelnika Wydziału - Renata Puchalska
pok. nr 51
tel. 87 424 12 14; centrala wew. 214
Do zadań Wydziału Finansowego należy w szczególności:
- Planowanie dochodów własnych do projektu budżetu Gminy we współpracy z Wydziałami, jednostkami organizacyjnymi Gminy z uwzględnieniem danych otrzymanych z Ministerstwa Finansów,
- Weryfikacja składanych przez jednostki organizacyjne Gminy oraz Wydziały i komórki organizacyjne propozycji do projektu budżetu Gminy oraz planów działalności pozabudżetowej,
- Opracowywanie projektu budżetu Gminy oraz planów działalności pozabudżetowej w oparciu o informacje uzyskane z Wydziałów, komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych Gminy,
- Nadzór nad prawidłowym opracowaniem rocznych planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy, po uprzednim przekazaniu informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków,
- Opracowywanie projektów zarządzeń Burmistrza oraz uchwał Rady w sprawach: zmian w budżecie Gminy, zmian wieloletniej prognozy finansowej, stawek podatków i opłat lokalnych, zaciągania pożyczek i kredytów,
- Opracowywanie okresowych analiz i informacji z wykonania budżetu Gminy i planów finansowych gospodarki pozabudżetowej,
- Opracowywanie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,
- Analiza sprawozdań budżetowych jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie dochodów i wydatków pod względem zgodności z planem finansowym,
- Kontrola i nadzór nad przekazywaniem, rozliczeniem i wykorzystaniem dotacji przez szkoły i przedszkola, dla których organem prowadzącym nie jest Gmina,
- Nadzór nad rozliczaniem dotacji udzielonych z budżetu jednostkom organizacyjnym Gminy,
- Opracowywanie zestawień przepływów pieniężnych niezbędnych do sporządzania wniosków o kredyty, pożyczki lub dotacje ze środków pomocowych na przedsięwzięcia sprzyjające rozwojowi Gminy, a także na potrzeby ustalenia prognozy długu Gminy,
- Ewidencja i rozliczanie dochodów budżetu państwa z zakresu administracji rządowej,
- Monitoring wykonania budżetu Gminy w odniesieniu do zasad gospodarki finansowej,
- Kontrola rozliczeń z budżetem jednostek gospodarki pozabudżetowej,
- Weryfikacja jednostkowych sprawozdań i bilansów jednostek organizacyjnych Gminy,
- Obsługa kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Gminę,
- Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej Gminy i Urzędu w zakresie objętym planami finansowymi, budżetowymi i pozabudżetowymi, z wyłączeniem księgowości analitycznej będącej w zakresie działania innych Wydziałów,
- Nadzór nad prowadzeniem księgowości analitycznej przez inne Wydziały i komórki organizacyjne,
- Sporządzanie i konsolidacja bilansów,
- Prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych i majątku trwałego Gminy,
- Rozliczanie i sporządzanie deklaracji w zakresie podatku VAT,
- Pobór i rozliczanie opłaty skarbowej,
- Prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem wolnymi środkami budżetu, a w szczególności dokonywanie lokat,
- Windykacja należności podatkowych i niepodatkowych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz nadzór nad windykacją należności pozostających w zakresie działania innych Wydziałów i komórek organizacyjnych,
- Wymiar podatków i opłat lokalnych oraz wydawanie decyzji podatkowych w tym zakresie,
- Nadzór i kontrola ustalania w formie deklaracji przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od środków transportowych,
- Prowadzenie ewidencji budynków i gruntów dla celów podatku od nieruchomości,
- Prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów podatków i opłat lokalnych,
- Sporządzanie wniosków o przyznanie z części subwencji rekompensującej utraconych dochodów z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatkach: rolnym, leśnym i od nieruchomości,
- Opracowywanie wniosków i opinii do odwołań od decyzji wymiarowych oraz od decyzji określających wysokość zobowiązań podatkowych wniesionych do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie,
- Przeprowadzanie kontroli w zakresie prawidłowości informacji i deklaracji podatkowych stanowiących podstawę wymiaru podatków i opłat lokalnych,
- Kompletowanie i analiza materiałów kwalifikujących wnioski do wydania decyzji o rozłożeniu podatnikowi na raty, odroczeniu terminów spłaty lub umorzeniu zobowiązań podatkowych oraz opracowywanie decyzji w tym zakresie,
- Opracowywanie postanowień w sprawie rozkładania na raty, umorzenia podatków i opłat stanowiących w całości dochody Gminy, a pobieranych przez Urząd Skarbowy,
- Wydawanie informacji dla organów Policji, Prokuratury, sądów, urzędów celnych i innych uprawnionych organów o posiadaniu nieruchomości i opłacaniu podatków z tego tytułu,
- Wydawanie zaświadczeń potwierdzających dane z rejestru podatków oraz o niezaleganiu w podatkach i opłatach,
- Potwierdzanie poprawności oraz kompletności wypełnienia składanych deklaracji przez podatników podatków: od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz pozostałych podatków i opłat lokalnych,
- Prowadzenie rachunkowości podatków i opłat lokalnych,
- Zabezpieczanie zaległości podatkowych poprzez wpis hipoteki do ksiąg wieczystych oraz ustanawianie zastawu,
- Rozliczanie inkasentów z opłaty targowej, opłaty miejscowej, podatków rolnego i leśnego oraz podatku od nieruchomości,
- Wydawanie decyzji stwierdzających wysokość nadpłaty, określających wysokość zobowiązania podatkowego i określających wysokość odsetek za zwłokę, a także postanowień o zarachowaniu wpłaty,
- Sporządzanie informacji o dochodach z podatku rolnego, podlegających przekazaniu na rachunek Izby Rolniczej,
- Prowadzenie rejestru druków ścisłego zarachowania, z wyłączeniem rejestru kart drogowych oraz rejestru zezwoleń na przejazd pojazdów nienormowanych,
- Kontrola stanu płatności wynikających z zawieranych przez Gminę umów,
- Prowadzenie spraw z zakresu kompensowania należności podatkowych Gminy i obrotu innymi należnościami wynikającymi z umów cywilnoprawnych,
- Przyjmowanie wniosków o zwrot podatku akcyzowego oraz prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji przyznających zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
- Prowadzenie ewidencji należności z tytułu użytkowania wieczystego, dzierżawy, sprzedaży nieruchomości, opłat adiacenckich oraz pozostałych należności w tym opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, opłat z tytułu trwałego zarządu i użytkowania oraz opłat za udostępnienie terenu,
- Poświadczanie oświadczeń dotyczących osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego, pracy w gospodarstwie rolnym przez okres co najmniej 5 lat,
- Wydawanie zaświadczeń o okresach pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym.