Obwieszczenie Z.6220.1.9.2011
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm./ w związku z art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz § 3 ust. 1 pkt 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na rekultywacji Składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Kocioł Duży, na działkach nr 159/2 i nr 160, położonych w obrębie Kocioł Duży, gmina Pisz i działce nr 46, położonej w obrębie Stare Guty, gmina Pisz.
Uzasadnienie
W dniu 08.08.2011 r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rekultywacji Składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Kocioł Duży, na działkach nr 159/2 i nr 160, położonych w obrębie Kocioł Duży, gmina Pisz i działce nr 46, położonej w obrębie Stare Guty, gmina Pisz. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/, przedsięwzięcie to zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./, przedsięwzięcie to może wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli taki obowiązek zostanie stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 przywołanej ustawy. Zatem zgodnie z przywołanym wyżej przepisem, w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 lub przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 11.08.2011 r., znak: ZNS.9083.12.2011, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 19.08.2011 r., znak: WOOŚ.4240.324.2011.MT, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w inwestycji.
Podstawowym celem realizacji planowanego przedsięwzięcia jest powstrzymanie procesów degradacji środowiska naturalnego na omawianym obszarze poprzez zaprzestanie przyjmowania odpadów do składowania oraz wykonanie zabiegów o charakterze technicznym i biologicznym, które zapewnią docelowe użytkowanie obszaru oraz jego otoczenia w sposób bezpieczny dla środowiska. W wyniku przeprowadzonej rekultywacji nastąpi poprawa jakości środowiska oraz zostanie zapewniona jego ochrona poprzez ograniczenie negatywnego oddziaływania odpadów zdeponowanych na w/w składowisku w miejscowości Kocioł Duży. Zamknięcie składowiska i rekultywacja jego terenu, polegająca na wykonaniu prac technicznych, agrotechnicznych i biologicznych, pozwoli na przywrócenie gruntów do stanu sprzed rozpoczęcia długoterminowego procesu składowania odpadów komunalnych, nadanie im wartości użytkowych, odtworzenie warstwy glebotwórczej i szaty roślinnej oraz poprawę jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
Zgodnie z klasyfikacją składowisk odpadów zawartą w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach /Dz. U. z 2010 r. Nr 185 poz. 1243 z późn. zm./, omawiane składowisko należy do składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Składowisko powstało w roku 1985 na terenie wyrobiska pożwirowego i eksploatowane było metodą poziomą, odpady zaś deponowano metodą sektorową. Zgodnie z informacją zawartą w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, ilość zdeponowanych odpadów oszacowano na poziomie 810 tys. m³. Składowisko nie posiada instalacji odprowadzającej odcieki, nie jest też uszczelnione. Na składowisku jest prowadzony monitoring wód podziemnych z zastosowaniem trzech piezometrów zlokalizowanych wokół obiektu. Od strony północnej obiekt graniczy z użytkami rolnymi i obszarem dawnej żwirowni, od południa – z użytkami rolnymi i kompleksem leśnym, od zachodu – z użytkami rolnymi. Najbliżej usytuowana zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości 250 m /zabudowania wsi Kocioł Duży/. Teren składowiska jest ogrodzony, wokół nasadzony jest pas zieleni ochronnej /topole, brzozy, jałowce i sosny od strony wschodniej/.
Inwestycja realizowana będzie na terenie, który nie jest objęty aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W poprzednio obowiązującym planie, który utracił ważność 31 grudnia 2003 r., teren przedmiotowej inwestycji położony był w obszarze oznaczonym symbolem RP/RZ, stanowiącym tereny istniejących użytków rolnych. Przedmiotowe działki zajmują łączną powierzchnię 4,25 ha i stanowią własność Gminy Pisz.
Z uwagi na niespełnienie wymagań technicznych określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów /Dz. U. Nr 61 poz. 549 z późn. zm./, przedmiotowe składowisko zostało zamknięte decyzją Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 20 lipca 2009 r., znak: OŚ.PŚ.7654-3/09, zmienioną decyzją z dnia 10 marca 2011 r., znak: OŚ.PŚ.7654-14/10, w zakresie dotyczącym terminów wykonania harmonogramu rekultywacji. Decyzją tą określono techniczny sposób zamknięcia składowiska odpadów, ustalono datę zaprzestania przyjmowania odpadów na składowisko na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz ustalono harmonogram działań. W w/w decyzji zarządzający składowiskiem został również zobowiązany do prowadzenia nadzoru nad wykonywanymi działaniami przez okres 30 lat i prowadzenia monitoringu na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu, czasu, sposobu oraz warunków prowadzenia monitoringu składowisk odpadów /Dz. U. Nr 220 poz. 1858 z późn. zm./, w zakresie badania wielkości odpadów atmosferycznych, poziomu jakości wód podziemnych przy użyciu piezometrów /co 6 miesięcy/, wielkości emisji biogazu i jego składu, osiadania powierzchni składowiska /metodami geodezyjnymi w oparciu o zainstalowane repery/. Ze względu na brak w najbliższej okolicy wód powierzchniowych, odstąpiono od prowadzenia badań przepływu i składu wód powierzchniowych. Z powodu braku ujęcia wód odciekowych, w fazie poeksploatacyjnej nie będą również prowadzone badania składu tych wód.
Rekultywacja zostanie przeprowadzona zgodnie z „Projektem budowlanym rekultywacji składowiska odpadów komunalnych w miejscowości Kocioł Duży, gmina Pisz”, wykonanym przez uprawniony zespół autorski w lutym 2009 r. Zgodnie z w/w projektem, działania rekultywacyjne będą wykonywane etapowo:
- etap I – roboty przygotowawcze, mające na celu ostateczne ukształtowanie bryły składowiska z wykorzystaniem określonych rodzajów odpadów w celu uzyskania rzędnych i spadków projektowanych i przedstawionych na przekrojach projektowych,
- etap II – rekultywacja techniczna, mająca na celu uszczelnienie kwatery składowiska poprzez ułożenie i zagęszczenie poszczególnych warstw rekultywacyjnych,
- etap III – rekultywacja biologiczna, mająca na celu zabezpieczenie stateczności skarp, regulacje stosunków wodnych, stworzenie dogodnych warunków dla rozwoju systemu korzeniowego, przywrócenie aktywności biologicznej zdegradowanemu terenowi.
Na składowisku w ramach rekultywacji zostaną wykonane prace polegające na budowie dróg dojazdowych, przy pomocy których będzie dowożony materiał do wykonania poszczególnych warstw rekultywacyjnych /piasek, żwir, ziemia/, splantowaniu i złagodzeniu nachylenia niektórych skarp, przygotowaniu placów do składowania materiałów, folii, geowłókniny, rur, prefabrykatów, wyrównaniu górnej powierzchni składowiska, ułożeniu i zagęszczeniu poszczególnych warstw rekultywacyjnych oraz przeprowadzeniu rekultywacji biologicznej. Zakończenie powyższych działań planowane jest w trzecim kwartale 2013 roku.
Warstwa rekultywacyjna składowiska zostanie wykonana na zasadzie kolejnego ułożenia warstw technicznych: warstwy wyrównawczej z odpadów lub innego materiału wyrównawczego, warstwy odgazowującej wykonanej ze żwiru wraz ze studniami odgazowującymi, warstwy geowłókniny, warstwy wyrównawczo-zabezpieczającej wykonanej z piasku średnioziarnistego, uszczelnienia właściwego geomembraną, warstwy drenażowo-wyrównawczej i ochronnej, warstwy glebowej oraz warstwy humusowej. W celu wykonania okrywy rekultywacyjnej zostaną wykorzystane odpady na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami /Dz. U. Nr 49 poz. 356/ oraz w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów. Wykorzystanie odpadów na rekultywowanym składowisku do kształtowania korony i skarp oraz przeprowadzenia rekultywacji biologicznej w procesie odzysku, określonym w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach /Dz. U. z 2010 r. Nr 185 poz. 1243 z późn. zm./ jako R14 – inne działania polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub części, będzie prowadzone zgodnie z wymaganiami prawa, w oparciu o uzyskaną przez zarządzającego składowiskiem decyzję administracyjną na odzysk odpadów, wydaną przez Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w dniu 10 marca 2010 r., znak: OŚ.PŚ.7654-55/09/10. W ramach rekultywacji biologicznej zastosowany zostanie kierunek rolny obejmujący rozłożenie warstwy humusu o grubości 20 cm oraz wprowadzenie nasadzeń trawy i krzewów po okresie 2-3 lat. Po wykonaniu rekultywacji nastąpi: zahamowanie infiltracji wód opadowych w głąb składowiska, odprowadzenie ich poza obręb terenu zrekultywowanego, zmniejszenie ilości powstających odcieków, zahamowanie erozji powierzchniowej składowiska, bezpieczne odprowadzenie powstających gazów wysypiskowych. W celu prowadzenia monitoringu poeksploatacyjnego składowiska, zostanie zamontowanych 5 studni odgazowujących oraz 3 piezometry rozmieszczone wokół obiektu.
Działki, na których zlokalizowane jest poddawane rekultywacji składowisko, znajdują się w Obszarze Chronionego Krajobrazu Puszczy i Jezior Piskich. Prowadzone działania rekultywacyjne nie naruszą przepisów Rozporządzenia Nr 151 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 13 listopada 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Puszczy i Jezior Piskich /Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 179 poz. 2636/. Analizowany teren położony jest w odległości około 5,6 km w kierunku północnym od granic najbliższego obszaru Natura 2000 /jest to Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Ostoja Poligon Orzysz” PLB280014/. Znaczna odległość terenu inwestycji od w/w obszaru nie spowoduje znacząco negatywnego oddziaływania na przedmiot ochrony tego obszaru, zwłaszcza na chronione gatunki ptaków. Rekultywacja składowiska nie spowoduje zagrożeń mogących mieć wpływ na występujące populacje ptaków ponieważ nie planuje się usuwania drzew i krzewów, wypalania roślinności, stosowania zrębów zupełnych oraz penetracji siedlisk przez ludzi i zwierzęta domowe.
Realizacja przedmiotowej inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniem na środowisko, spowodowanym emisją substancji do powietrza, emisją hałasu oraz wytwarzaniem ścieków. Woda na potrzeby socjalne dowożona będzie w pojemnikach. Zatrudnieni pracownicy będą korzystać z toalet przenośnych typu TOI TOI. Wytworzone odpady będą magazynowane selektywnie w odpowiednich pojemnikach, kontenerach lub specjalnie wyznaczonych miejscach. Praca urządzeń oraz ruch pojazdów, stanowiących źródło hałasu, zostaną ograniczone do pory dziennej. Źródłem hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie przede wszystkim zwiększony ruch pojazdów na drodze dojazdowej do terenu składowiska, związany z dowożeniem materiałów, surowców i odpadów, wykorzystywanych w celach rekultywacyjnych. Środki transportu stanowią źródło niezorganizowanej emisji zanieczyszczeń do powietrza, zatem dowóz w/w materiałów będzie powodował określone uciążliwości, w tym emisję spalin /dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, tlenek węgla, węglowodory, sadza/. Źródłem emisji będzie również gaz składowiskowy, ujmowany systemem odgazowującym, wyposażonym w biofiltr zainstalowany na każdej studni odgazowującej w celu oczyszczenia biogazu przed wprowadzeniem do powietrza. Powyższe oddziaływanie będzie miało charakter okresowy i ustąpi z chwilą zakończenia wszystkich faz rekultywacji. Po zakończeniu procesu rekultywacji emisja hałasu praktycznie nie będzie występowała.
Zrekultywowane składowisko nie będzie źródłem wytwarzania odpadów. Po zakończeniu prac rekultywacyjnych woda nie będzie wykorzystywana, nie będą również powstawały ścieki bytowe. Sposób rekultywacji, polegający na wykonaniu odpowiednich warstw rekultywacyjnych składowiska oraz uszczelnieniu geomembraną, pozwoli na znaczące ograniczenie przedostawania się odpadów atmosferycznych infiltrujących w jego głąb, a tym samym zmniejszy lub wyeliminuje powstające odcieki. Zgodnie z decyzją Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, udzielającego zgody na zamknięcie przedmiotowego składowiska, nie przewiduje się badań składu odcieków. Wody opadowe z terenu składowiska odprowadzane będą rowami opaskowymi do cieku Gucka Struga. Wykorzystanie odpadów do procesu rekultywacji na zasadach odzysku, będzie odbywało się zgodnie z przepisami prawa w sposób określony w wydanych przez uprawnione organy stosownych decyzjach administracyjnych.
Rekultywację składowiska odpadów, wykonaną zgodnie z harmonogramem działań, określonym w decyzji na zamknięcie składowiska, w sposób zabezpieczający składowisko przed jego szkodliwym oddziaływaniem na wody powierzchniowe i podziemne oraz powietrze, integrującą obszar składowiska odpadów z otaczającym środowiskiem, należy traktować jako etap kończący czynną eksploatację obiektu. Jej przeprowadzenie jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa i posiada charakter naprawczy w stosunku do stanu sprzed podjęcia działań inwestycyjnych w tym zakresie. Realizacja inwestycji wpłynie na poprawę estetyki przedmiotowego terenu, odtworzenie gleby i szaty roślinnej oraz poprawę jakości wód gruntowych i wód podziemnych. Ze względu na zastosowaną technologię rekultywacji, z wykorzystaniem odpadów dopuszczonych do takiego zagospodarowania na mocy przepisów prawa oraz ściśle określony sposób i metodę wykonywania prac rekultywacyjnych, zgodne z decyzjami administracyjnymi, które zobowiązują podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie procesu rekultywacji do stałego nadzoru i monitoringu, należy uznać, że realizowane przedsięwzięcie nie spowoduje negatywnych skutków dla środowiska ani też istotnych zmian w środowisku, zwłaszcza gruntowo-wodnym.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii. Ze względu na ściśle lokalny charakter inwestycji i położenie jej terenu w znacznej odległości od granic państwa, nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania na środowisko. Ponadto teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami:
- wodno-błotnymi oraz innymi o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
- wybrzeży,
- górskimi,
- o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- przylegającymi do jezior,
- uzdrowiskowymi i ochrony uzdrowiskowej.
Burmistrz Pisza, jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który stwierdza obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po rozpatrzeniu danych przedstawionych we wniosku i analizie szczegółowych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia, jego skali i wielkości zajmowanego terenu, powiązań z innymi przedsięwzięciami, ze szczególnym uwzględnieniem kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich, wykorzystywania zasobów naturalnych, emisji i występowania innych uciążliwości, ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz po rozpatrzeniu ewentualnych zagrożeń dla środowiska na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia oraz po uwzględnieniu ewentualnego wpływu na środowisko tj. na zanieczyszczenie powietrza, wody, gleby, fauny i flory, a także możliwości występowania innych czynników fizycznych i chemicznych przy eksploatacji przedsięwzięcia, które mogłyby zanieczyszczać środowisko, uznał że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko i obszar Natura 2000 i orzekł jak w sentencji niniejszego postanowienia.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.