Obwieszczenie Z.6220.1.10.2011
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm./ w związku z art. 63 ust. 1, art. 68 ust. 1, art. 69 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz § 3 ust. 1 pkt 63 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/,
postanawiam
- nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie przystani bezpieczeństwa – schroniska dla małych jednostek turystycznych oraz miejsca postoju jednostek ratunkowych Mazurskiej Służby Ratowniczej na jeziorze Śniardwy, na działce nr 423/5 /fragment jez. Śniardwy/, położonej w obrębie Zdory, gmina Pisz i działkach nr 243 i nr 199/3, położonych w obrębie Nowe Guty, gmina Orzysz,
- ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie określonym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./.
Uzasadnienie
W dniu 06.09.2011 r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie przystani bezpieczeństwa – schroniska dla małych jednostek turystycznych oraz miejsca postoju jednostek ratunkowych Mazurskiej Służby Ratowniczej na jeziorze Śniardwy, na działce nr 423/5 /fragment jez. Śniardwy/, położonej w obrębie Zdory, gmina Pisz i działkach nr 243 i nr 199/3, położonych w obrębie Nowe Guty, gmina Orzysz.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 63 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/, przedsięwzięcie to zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./, przedsięwzięcie to może wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli taki obowiązek zostanie stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 przywołanej ustawy. Zatem zgodnie z powołanym wyżej przepisem, w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 lub przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, pismami z dnia 14.09.2011 r., zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie i do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu pismem z dnia 21.09.2011 r., znak: ZNS.9083.13.2011, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest zasadne przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 06.10.2011 r., znak: WOOŚ.4240.365.2011.MP, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia w zakresie określonym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./.
Teren planowanego przedsięwzięcia częściowo objęty jest obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Działki nr 243 i nr 199/3, położone w obrębie Nowe Guty, gmina Orzysz, objęte są ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonego Uchwałą Nr XXI/158/08 Rady Miejskiej w Orzyszu z dnia 25 czerwca 2008 r. Zgodnie z w/w miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka nr 243 stanowi teren usług turystycznych w oparciu o budynek byłej remizy strażackiej, natomiast działka nr 199/3 to istniejąca droga publiczna.
W ramach planowanego przedsięwzięcia konieczne będzie pogłębienie akwenu portu na powierzchni około 15000 m². Realizacja przedsięwzięcia polegać będzie na wykonaniu:
- pirsu /falochron główny/, wykonanego w postaci grobli ziemnych z narzutem kamiennym,
- umocnienia nabrzeża na długości około 124 m,
- trzech pomostów w kształcie litery „I”,
- pomostu w kształcie litery „L”,
- slipu do obsługi jednostek pływających.
Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w granicach Mazurskiego Parku Krajobrazowego, na terenie którego obowiązują przepisy Rozporządzenia Nr 9 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 26 stycznia 2006 r. w sprawie Mazurskiego Parku Krajobrazowego /Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 20 poz. 506/, a także na terenie Obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 „Puszcza Piska” /kod obszaru: PLB280008/. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 z późn. zm./, na obszarze parku krajobrazowego dopuszcza się realizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę parku krajobrazowego. W związku z powyższym należy rozważyć możliwość znacznego negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na ochronę krajobrazu i przyrody przywołanych wyżej obszarów, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na ekosystem jez. Śniardwy. Znaczącym oddziaływaniem w przypadku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia będzie wytwarzanie odpadów, powstawanie ścieków /szczególnie z jednostek pływających/, wód opadowych oraz emisja hałasu. Należy przeprowadzić dokładną analizę w/w negatywnych oddziaływań oraz przeprowadzić ocenę przewidzianych do realizacji rozwiązań techniczno-technologicznych oraz wskazać sposoby zapobiegania i przeciwdziałania negatywnym zjawiskom.
Burmistrz Pisza, jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który stwierdza obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po przeanalizowaniu danych przedstawionych we wniosku i karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz po analizie ewentualnych zagrożeń dla środowiska na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia z uwzględnieniem uwarunkowań, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w art. 64 ust. 1 w/w ustawy, tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu, postanowił nałożyć na inwestora obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i ustalił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać opis analizowanych wariantów przedsięwzięcia, w tym wariantu proponowanego do realizacji, racjonalnego wariantu alternatywnego oraz wariantu najkorzystniejszego dla środowiska /z uzasadnieniem ich wyboru/, jak również opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pozwoli poddać szczegółowej analizie oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko na etapach realizacji, eksploatacji, likwidacji, a tym samym wybrać optymalny wariant poszczególnych elementów przedsięwzięcia oraz określić środowiskowe uwarunkowania realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, które pozwolą ograniczyć oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko i zminimalizować ryzyko wystąpienia negatywnych skutków dla obszarów objętych formami ochrony przyrody, w tym obszaru Natura 2000 oraz zapewni udział społeczeństwa w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji niniejszego postanowienia.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Burmistrza Pisza, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Ponieważ liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla w/w przedsięwzięcia przekracza 20, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz.1227 z późn. zm./, stosuje się przepis art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm./, który mówi, że „strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.”