Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Pisz
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Pisz, w szczególności dotyczące:
- wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
1) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury( w tym opakowań, gazet, czasopism itd.) metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła w podziale na szkło bezbarwne i kolorowe, opakowań wielomateriałowych.
2) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków.
3) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów (farb, rozpuszczalników, lakierów, olejów odpadowych itd.) zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin.
4) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego
5) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
- rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przy uwzględnieniu:
1) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
2) liczby osób korzystających z tych pojemników
- częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
- innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
- obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
- wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach, wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
- wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2.
Treść niniejszego Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:
1) z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz.391 z późn. zm.),
2) z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach ( Dz. U. z 2013 r. poz. 21),
3) z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180 poz. 1495 z późn. zm.),
4) z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. Nr 133 poz. 921 z późn. zm.),
5) z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( Dz. U. z 2003 r. Nr 106 poz. 1002 z późn. zm.).
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3.
Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
1. Prowadzenie selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury ( w tym opakowań, gazet, czasopism itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych, odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji ;
2. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym, że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej, właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika; pozostali właściciele przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji w workach koloru brązowego;
3. Selektywnie zebrane odpady przekazywane są przedsiębiorcy;
4.Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farb, rozpuszczalników, olejów odpadowych itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy.
5.Przeterminowane leki należy gromadzić w specjalnych pojemnikach ustawionych w aptekach lub innych wskazanych do tego celu miejscach;
6. Chemikalia ( np. farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.) i opony, które zostały wydzielone z odpadów komunalnych powstałych w związku z bytowaniem człowieka, należy przekazać do punktów zbiórki;
7.Meble i odpady wielkogabarytowe ( drzwi, okna itd.) należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych;
8.Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy umieszczać w pojemniku przeznaczonym do tego typu odpadów;
9.Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny wydzielony z odpadów komunalnych powstały w gospodarstwach domowych należy usuwać z nieruchomości poprzez przekazanie podmiotowi zbierającemu zużyty sprzęt ( np. sprzedawcy detalicznemu) lub dostarczyć do punktów zbiórki zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
10.Przenośne, samochodowe lub przemysłowe zużyte akumulatory, ogniwa i baterie galwaniczne należy umieszczać w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych ( w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) lub przekazać placówkom handlowym prowadzącym sprzedaż detaliczną baterii, albo do punktów zbiórki.
§ 4.
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego bezpośrednio wzdłuż nieruchomości w sposób niezakłócający ruchu pieszych i pojazdów; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak aby mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnie.
§ 5.
1.Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej posesji przy użyciu środków ulegających biodegradacji lub czystej wody bez detergentów;
2.Mycie pojazdów na własnej posesji może być dokonywane wyłącznie w części obejmującej nadwozie pojazdu.
§ 6.
Drobne naprawy, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie.
ROZDZIAŁ 3
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 7.
Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomościach służą znormalizowane pojemniki: SM-110 o pojemności 0,11 m³, PA-1100 o pojemności 1,1 m³, POK-11 o pojemności 2,2 m³, KP7 o pojemności 7,2 m³ i worki PCV o pojemności 120l;
§ 8.
Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
- właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić pojemniki i worki przeznaczone do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych;
- z uwagi na zróżnicowaną ilość i morfologię odpadów wytwarzanych przez mieszkańców w zależności od rodzaju zabudowy:
1) właściciele zabudowy zagrodowej ogrzewanej gazem i olejem opałowym mają obowiązek dysponować 20 l pojemnika na osobę;
2) właściciele zabudowy zagrodowej ogrzewanej paliwem stałym mają obowiązek dysponować 30 l pojemnika na osobę;
3) właściciele zabudowy jednorodzinnej ogrzewanej gazem i olejem opałowym mają obowiązek dysponować 30 l pojemnika na osobę;
4) właściciele zabudowy jednorodzinnej ogrzewanej paliwem stałym mają obowiązek dysponować 40 l pojemnika na osobę;
5) właściciele nieruchomości zamieszkałych na stałe położonych na ogródkach działkowych mają obowiązek dysponowania 40 l pojemnika na osobę;
6) właściciele zabudowy wielorodzinnej i budynków zamieszkania zbiorowego mają obowiązek dysponować 20 l pojemnika na osobę;
- właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz
odpady komunalne są wytwarzane, a więc w szczególności prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb:
1) dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 2 l na każdego zatrudnionego pracownika oraz 0,5 l na każdego interesanta, klienta lub odwiedzającego ;
2) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika;
3) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i każdego pracownika;
4) dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal;
5) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdy punkt;
6) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;
7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;
8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdych 10 pracowników;
9) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. - 20 l na jedno łóżko;
10) dla ogródków działkowych i działek letniskowych oraz rekreacyjnych - 20 l na każdą działkę w okresie sezonu, tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 l poza tym okresem;
4.Określa się rodzaje i pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:
1) pojemność worków winna wynosić 120 l;
2) odpady zmieszane należy zbierać do worka koloru czarnego ;
3) szkło i opakowania szklane bezbarwne należy zbierać do worka koloru zielonego;
4) papier i tekturę (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.) należy zbierać do worka koloru niebieskiego;
5) tworzywa sztuczne należy zbierać do worka koloru żółtego;
6) odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do worka koloru brązowego;
5.Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:
1) na chodnikach, przystankach komunikacyjnych, peronach kolejowych, w parkach:
a) kosze uliczne o pojemności od 10 l do 60 l;
b) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekraczać 150 m;
c) na przystankach komunikacyjnych kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma, to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;
d) na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m;
2) w centrach handlowych, przed sklepami wielkopowierzchniowymi i szkołami - zestawy pojemników przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła białego i kolorowego, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury; opakowań wielomateriałowych powinny być oznakowane kolorami takimi, jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki, opisowo i znakiem graficznym.
§ 9.
1.Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników prowadzących działalność w zakresie usuwania odpadów, w sposób niepowodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich,
2.W przypadku zbierania większej ilości odpadów komunalnych właściciele nieruchomości mogą stosować pojemniki określone w § 7.
3.Urządzenia, o których mowa w rozdziale 3, powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcję i mycie, co najmniej dwa razy do roku.
ROZDZIAŁ 4
Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
§ 10.
Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1.Na terenie miasta Pisz:
1) z obszarów zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej:
a) odpady zmieszane – jeden raz w tygodniu
b) zbierane selektywnie papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - co dwa tygodnie;
c) odpady ulegające biodegradacji - co tydzień;
d) pozostałe odpady zbierane selektywnie - co kwartał;
2) z obszarów zabudowy wielorodzinnej:
a) odpady zmieszane - dwa razy w tygodniu lub w razie potrzeby częściej z częstotliwością gwarantującą sprawny odbiór odpadów komunalnych;
b) zbierane selektywnie papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - co dwa tygodnie;
c) odpady ulegające biodegradacji - co tydzień;
d) pozostałe odpady zbierane selektywnie - co kwartał;
3) z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne:
a) odpady zmieszane – jeden raz w tygodniu
b) zbierane selektywnie papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - co dwa tygodnie;
4) z terenów przeznaczonych do użytku publicznego ( opróżnianie koszy usytuowanych
przy ulicach, w parkach, na przystankach autobusowych):
a) w mieście w centrum – codziennie
b) w mieście poza centrum – dwa razy w tygodniu
Niezależnie od wyżej określonej częstotliwości opróżniania koszy, zarządzający danym obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy i wysypywania odpadów na ziemię.
2.Na terenie gminy Pisz ( poza obszarem miasta Pisz):
1) z obszarów zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej:
a) odpady zmieszane – trzy razy w miesiącu;
b) zbierane selektywnie papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - co dwa tygodnie;
c) odpady ulegające biodegradacji - co tydzień;
d) pozostałe odpady zbierane selektywnie - co kwartał;
2) z obszarów zabudowy wielorodzinnej:
a) odpady zmieszane – trzy razy w miesiącu;
b)zbierane selektywnie papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - co dwa tygodnie;
c) odpady ulegające biodegradacji - co tydzień;
d) pozostałe odpady zbierane selektywnie - co kwartał;
3) z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:
a) odpady zmieszane – trzy razy w miesiącu
b) zbierane selektywnie papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa
sztuczne, opakowania wielomateriałowe - co dwa tygodnie
4) z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
a) koszy usytuowanych na przystankach autobusowych i na placach zabaw – jeden raz
w tygodniu;
b) pojemników usytuowanych przy świetlicach wiejskich - nie rzadziej niż jeden raz w
miesiącu
Niezależnie od wyżej określonej częstotliwości opróżniania koszy, zarządzający danym obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy i wysypywania odpadów na ziemię.
§11.
W zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych ustala się następujące zasady:
1) opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące;
2) opróżnianie z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych odbywa się na zasadach określonych w punkcie 1, nie rzadziej niż raz w roku.
§ 12.
Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości do potrzeb.
ROZDZIAŁ 5
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 13.
W oparciu o wojewódzki plan gospodarki odpadami podejmowane będą działania, obejmujące:
1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych, w tym zbieraniem selektywnym 100% mieszkańców gminy;
2) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez ich składowane;
3) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy i przedsiębiorców dotyczącej gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz uregulowań prawnych w tym zakresie;
4) upowszechnienie systemu zbierania przeterminowanych lekarstw z gospodarstw domowych na obszarze całej gminy;
5) całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.
ROZDZIAŁ 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi
§14.
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 15.
Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
- w odniesieniu do psów:
1)na terenie gminy każdego psa należy prowadzić na uwięzi oraz z nałożonym kagańcem, jeżeli wysokość psa, liczona od początku przednich łap do punktu nad łopatkami, wynosi ponad 30 cm. Dopuszcza się prowadzenie psa na smyczy i bez kagańca, jeżeli jego wysokość jest mniejsza niż 30 cm, pod warunkiem że nie stanowi on zagrożenia dla otoczenia,
2) psy rasy uznawanej za agresywną wyprowadzane są na uwięzi, w kagańcu i z zachowaniem szczególnej ostrożności, nie stwarzając zagrożenia dla otoczenia,
3) zwolnienie psa z uwięzi dozwolone jest pod warunkiem, że jest on w kagańcu i zwolnienie z uwięzi nastąpiło w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, w sytuacji, gdy jest możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem, zapis ten nie dotyczy psów ras uznanych za agresywne,
4)zwolnienie psa ze smyczy na terenie prywatnym może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie, wykluczający samowolny dostęp osób trzecich.
2. w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
1) należy prowadzić stały i skuteczny nadzór,
2) dopuszcza się zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi na terenach mało uczęszczanych, w sytuacji, gdy jest możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem,
3) należy natychmiast usuwać zanieczyszczenia pozostawione przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach parkingowych, terenach zielonych, itp.; nieczystości te należy umieszczać w szczelnych, nieulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być one deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,
4) hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych z produkcji rolniczej.
Rozdział 7
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§16.
1.Zabrania się utrzymywania i chowu zwierząt gospodarskich na terenach oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako wyłączone z produkcji rolniczej.
2.Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich takich jak: króliki, drób w pomieszczeniach zamkniętych lub na terenie ogrodzonych nieruchomości, skutecznie zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się poza teren nieruchomości.
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§17.
1.Obowiązkowi deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;
2) zakładów opieki zdrowotnej i społecznej, placówek kulturalnych, oświatowych i obiektów zbiorowego żywienia.
2.Ustala się terminy przeprowadzania deratyzacji:
1) w terminie wiosennym od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia;
2) w terminie jesiennym od dnia 1 października do dnia 31 października;
3) każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.