REGULAMIN FUNKCJONOWANIA MONITORINGU NA TERENIE MIASTA I GMINY PISZ
I. Podstawa prawna
§ 1.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - Dz. Urz. UE L Nr 119 ze zm.).
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz.1372 ze zm.).
II. Postanowienia ogólne
§ 2.
- Regulamin funkcjonowania monitoringu na terenie miasta i gminy Pisz, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady funkcjonowania, miejsca instalacji kamer na terenie miasta i gminy Pisz, zasady rejestracji i zapisu informacji oraz sposób zabezpieczania i udostępniania zgromadzonych danych o zdarzeniach.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) monitoringu - rozumie się przez to system rejestracji obrazu prowadzony w sposób systematyczny w przestrzeni znajdującej się w polu widzenia kamer lub fotopułapek zainstalowanych w określonych punktach miasta i gminy Pisz na obszarze monitorowanym lub w jego pobliżu;
2) systemie monitoringu - rozumie się przez to instalację składającą się z okablowania oraz ze sprzętowych i programowych elementów służących do odbioru obrazu, jego rejestracji, odtwarzania lub przetwarzania w celu osiągnięcia funkcjonalności;
3) podmiocie uprawnionym - rozumie się przez to podmioty, które na podstawie odrębnych powszechnie obowiązujących przepisów, mogą mieć udostępniony wgląd do obrazu w systemie monitoringu. Podmiotami uprawnionymi są w szczególności: sądy, prokuratura, policja, straż graniczna, Służba Ochrony Państwa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Żandarmeria Wojskowa, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Wywiad Skarbowy, Służba Celna.
III. Cel stosowania systemu monitoringu
§ 3.
- Podstawowym celem wykorzystania monitoringu jest:
1) zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
2) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.
- Administratorem systemu monitoringu oraz Administratorem Danych Osobowych jest Gmina Pisz z siedzibą przy ul. Gustawa Gizewiusza 5, 12-200 Pisz, reprezentowana przez Burmistrza Pisza.
- Koordynatorem systemu monitoringu jest upoważniony informatyk Urzędu Miejskiego w Piszu.
IV. Miejsca instalacji kamer i osprzętu oraz obszar objęty monitoringiem
§ 4.
- Funkcjonujący na terenie miasta i gminy Pisz system monitoringu wizyjnego składa się z:
1) kamer i fotopułapek rejestrujących zdarzenia na terenie miasta i gminy Pisz, zgodnie z wykazem sporządzonym według Załącznika nr 1 do Regulaminu. Aktualizacja załącznika nie wymaga zmiany niniejszego zarządzenia;
2) urządzeń rejestrujących i zapisujących obraz;
3) monitorów;
4) stanowiska pozwalającego na podgląd rejestrowanych zdarzeń oraz umożliwiającego tworzenie kopii z rejestratora.
- Kamery są umieszczone w sposób zapewniający poszanowanie prawa do prywatności, godności człowieka i innych dóbr osobistych. Wybór punktów zainstalowania kamer został dokonany z poszanowaniem praw i wolności obywateli.
- Centrum monitoringu usytuowane jest w budynku Urzędu Miejskiego w Piszu z siedzibą przy ul. Gustawa Gizewiusza 5, 12-200 Pisz.
- Dostęp do pomieszczenia jest ograniczony do osób posiadających upoważnienie Administratora Danych Osobowych do obsługi systemu monitoringu wizyjnego. Rejestr osób upoważnionych do przeglądania obrazu oraz tworzenia kopii z rejestratora systemu monitoringu na terenie miasta i gminy Pisz stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
- Dostęp pracowników firm zewnętrznych jest możliwy po podpisaniu umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych oraz prowadzenia prac w obecności osób upoważnionych.
V. Zakres przetwarzanych danych
§ 5.
- Zakres możliwych przetwarzanych danych osobowych w powiązaniu z wizerunkiem utrwalonym na urządzeniach rejestrujących:
1) wizerunek osoby;
2) numer rejestracyjny pojazdu.
- Osoby, które mają wgląd w obraz zarejestrowany przez monitoring zobowiązane są do przestrzegania przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych.
VI. Zasady stosowania systemu monitoringu
§ 6.
- System monitoringu funkcjonuje całą dobę, przez siedem dni w tygodniu.
- Rejestracji i zapisowi podlega tylko obraz (wizja) z kamer systemu monitoringu, bez rejestracji dźwięku.
- Zapisy z monitoringu nie są archiwizowane.
- Maksymalny okres przechowywania obrazu zarejestrowanego w systemie monitoringu wynosi 25 dni. W przypadkach uzasadnionych prowadzonym postępowaniem, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu, termin ten ulega przedłużeniu do czasu zakończenia postępowania.
- Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 4, uzyskane dane z nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają skasowaniu poprzez automatyczne nadpisanie, z wyjątkiem sytuacji, w których nagrania zostały zabezpieczone zgodnie z odrębnymi przepisami lub wnioskami, o których mowa powyżej.
- System monitoringu zapisuje w dzienniku zdarzeń wszelkie próby logowania, dostępu do danych i ich kopiowania.
- System monitoringu jest zabezpieczony przed utratą zasilania (UPS).
VII. Zasady udostępniania danych zarejestrowanych przez system monitoringu
§ 7.
- W sytuacji zaistnienia zdarzenia wynikającego z celów systemu monitoringu dopuszcza się wykorzystanie zapisów wideo do jego analizy oraz oceny.
- Zapis z systemu monitoringu może być udostępniony wyłącznie podmiotom uprawnionym, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3, w zakresie realizowania przez nie zadań ustawowych.
- Nagrania z monitoringu nie są udostępniane bezpośrednio osobom fizycznym. Potrzebę uzyskania takich danych jako środka dowodowego należy zgłosić organom ścigania.
- Zarejestrowany obraz może zostać zabezpieczony również w uzasadnionych przypadkach na wniosek podmiotu uprawnionego lub na pisemny wniosek osoby, która uzasadni interes prawny do uzyskania nagranego materiału.
- Każdorazowe zabezpieczenie, udostępnienie lub skopiowanie i przekazanie danych z systemu monitoringu podmiotowi uprawnionemu odbywa się na pisemny wniosek tego podmiotu i następuje za zgodą Burmistrza Pisza. Wzór wniosku o udostępnienie / zabezpieczenie kopii nagrania z monitoringu miasta i gminy Pisz stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu.
- W przypadkach niecierpiących zwłoki, podmiot uprawniony zgłasza wniosek ustnie Burmistrzowi Pisza, a następnie w terminie nie dłuższym niż 3 dni dostarcza go na piśmie.
- Przekazane podmiotom uprawnionym dane nie są archiwizowane.
- Osoba, która wykaże interes prawny i faktyczny dostępu do swoich danych, ma prawo do zapoznania się z zabezpieczonym materiałem wyłącznie w obecności upoważnionego pracownika Administratora Danych Osobowych i w zakresie złożonego wniosku, z poszanowaniem praw i wolności innych osób oraz po uzyskaniu zgody Burmistrza Pisza.
- Osoba zainteresowana zabezpieczeniem danych z monitoringu zwraca się na piśmie do Administratora Danych Osobowych przed upływem przyjętego okresu ich przechowywania.
- Zabezpieczona kopia przygotowana na pisemny wniosek osoby zainteresowanej zostaje zapisana na dysku komputera służącego do zarządzania monitoringiem i jest przechowywana przez okres nie dłuższy niż 2 miesiące licząc od dnia wykonania kopii (realizacja wniosku) i udostępniania jest jedynie podmiotom uprawnionym.
- W przypadku bezczynności podmiotów uprawnionych przez okres wskazany w ust. 10, kopia podlega usunięciu przy użyciu oprogramowania umożliwiającego bezpieczne usunięcie danych. Fakt zniszczenia należy odnotować w rejestrze udostępnionych kopii.
- Przedłużenie okresu przechowywania kopii wymaga złożenia kolejnego wniosku przez osobę zainteresowaną.
- Osoba upoważniona sporządza kopię nagrania z monitoringu wizyjnego za okres, którego dotyczy wniosek oraz umieszcza ją w kopercie oznaczonej numerem porządkowym kopii, datą wykonania kopii, podpisem osoby wykonującej kopię i przekazuje ją wnioskodawcy.
- Nagrania są udostępniane na nośniku elektronicznym w formacie, który wnioskodawca jest w stanie odtworzyć. Jeżeli wnioskodawca prosi o zapis w formacie, którego Administrator Danych Osobowych nie jest w stanie wygenerować, musi pokryć koszt formatowania zapisu przez firmę zewnętrzną.
- Jeżeli żądania podmiotu uprawnionego są nieuzasadnione lub nadmierne, Administrator może:
1) pobrać opłatę, która uwzględnia administracyjne koszty udzielania informacji, prowadzenia komunikacji lub podjęcia żądanych działań;
2) odmówić podjęcia działań w związku z żądaniem.
- Kopia nagrania podlega ewidencjonowaniu w rejestrze udostępnionych kopii z monitoringu wizyjnego. Rejestr udostępnionych nagrań z monitoringu wizyjnego na terenie i miasta i gminy Pisz stanowi Załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu.
- Rejestr udostępnień przechowywany jest razem z rejestratorem.
- Nośnik z kopią nagrania przekazuje się za pokwitowaniem w rejestrze udostępnień wnioskodawcy.
- Zabrania się przekazywania kopii nagrań osobom nieuprawnionym.
- Dane zapisane na nośniku elektronicznym nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnianiu w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
§ 8.
- Miejsca objęte monitoringiem wizyjnym oznakowane są tabliczkami informacyjnymi zawierającymi znak graficzny - piktogram kamery i informację słowną „Teren monitorowany”, „Obiekt monitorowany”.
- Obowiązek informacyjny, w rozumieniu art. 13 RODO, realizowany jest poprzez umieszczenie:
1) na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Piszu, jak również na stronie internetowej http://www.pisz.pl, klauzuli informacyjnej;
2) na stronie internetowej http://www.pisz.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Piszu http://bip.pisz.hi.pl oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Piszu, z siedzibą przy ul. Gustawa Gizewiusza 5, 12-200 Pisz, Regulaminu funkcjonowania monitoringu na terenie miasta i gminy Pisz, z wyłączeniem dokumentów do użytku służbowego, które nie podlegają publikacji.
§ 9.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem ostateczną decyzję podejmuje Administrator Danych Osobowych.