BIP Urzędu Miejskiego w Piszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenie Z.7624/19/10

dotyczące oceny oddziaływania na środowisko

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm./ w związku z art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz § 3 ust. 1 pkt 70 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./

postanawiam

odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji obsługi samochodów wraz z salonem sprzedaży i myjnią bezdotykową wraz z niezbędną infrastrukturą, na działkach nr 81/3, nr 81/5, nr 81/7, nr 81/8, nr 81/9, nr 81/10, nr 82/2, nr 83/2 i nr 84/7, położonych w Piszu, przy ul. Orzyskiej.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 15.06.2010 r. Pan Bogdan Chudzik wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji obsługi samochodów wraz z salonem sprzedaży i myjnią bezdotykową wraz z niezbędną infrastrukturą, na działkach nr 81/3, nr 81/5, nr 81/7, nr 81/8, nr 81/9, nr 81/10, nr 82/2, nr 83/2 i nr 84/7, położonych w Piszu, przy ul. Orzyskiej. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 70 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./, przedsięwzięcie to zaliczane jest do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia może być wymagane. Zgodnie z art. 173 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./, za przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określone w art. 59 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, uważa się określone w dotychczasowych przepisach przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być stwierdzony.
Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zatem zgodnie z powołanym wyżej przepisem w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 24.06.2010 r., znak: ZNS–4316/07-01/10, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko w zakresie określonym w art. 66 ust. 1 i 6 w/w ustawy. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 02.07.2010 r. , znak: RDOŚ-28-WOOŚ-6613-417/10/aw, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, postanowił uznać, że nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach nr 81/3, nr 81/5, nr 81/7, nr 81/8, nr 81/9, nr 81/10, nr 82/2, nr 83/2 i nr 84/7, położonych w Piszu, przy ul. Orzyskiej. Planowane przedsięwzięcie sąsiaduje z drogą krajową nr 63, za którą zlokalizowane są budynki produkcyjno-magazynowe. Teren realizacji przedsięwzięcia sąsiaduje z zabudową mieszkaniową jednorodzinną, polami uprawnymi i łąkami. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie stacji obsługi pojazdów wraz z salonem sprzedaży samochodów oraz myjnią samochodową. Prowadzone prace obejmować będą diagnostykę i naprawę samochodów. Prowadzone będą także wymiana, wulkanizacja oraz wyważanie ogumienia. Planuje się utworzenie 5 stanowisk naprawy samochodów osobowych, 2 stanowisk diagnostycznych samochodów osobowych oraz 2 stanowisk diagnostyczno-naprawczych samochodów ciężarowych. W ramach realizacji inwestycji planuje się wyposażyć obiekt w niezbędną infrastrukutrę.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia znajduje się funkcjonująca stacja obsługi samochodów wraz z okręgową stacją kontroli pojazdów. Teren objęty realizacją przedsięwzięcia jest częściowo utwardzony i wykorzystywany jako plac parkingowo-manewrowy. Realizacja inwestycji nie będzie wiązała się z wycinką drzew oraz krzewów. W ramach realizacji planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się prowadzenia żadnych prac rozbiórkowych. Budynek stacji obsługi pojazdów będzie o konstrukcji szkieletowej, obłożonej płytami warstwowymi stalowymi. Myjnia samochodowa usytuowana będzie poza budynkiem stacji pojazdów i wyposażona w ciśnieniowe urządzenie do mycia.
Etap budowy planowanego przedsięwzięcia wiązał się będzie z emisją hałasu i zanieczyszczeń do środowiska, których źródłem będą samochody, maszyny oraz urządzenia wykorzystywane przy budowie. Emisja ta będzie miała charakter lokalny, krótkotrwały i ustąpi niezwłocznie po zakończeniu prac budowlanych. Na etapie realizacji przedsięwzięcia zamierza się zabezpieczyć środowisko przed przenikaniem zanieczyszczeń do gruntu poprzez zastosowanie materiałów izolacyjnych, przechowywanie materiałów w szczelnych pojemnikach oraz stosowanie sorbentów w przypadku wystąpienia niekontrolowanego wycieku paliwa lub oleju ze sprzętu budowlanego. Warstwa próchnicza gleby przed wykonaniem prac ziemnych zostanie zdjęta i okresowo składowana na czas prowadzonych robót, a następnie wraz z masami ziemnymi powstającymi podczas prowadzonych prac zagospodarowana zostanie w celu przywrócenia terenu zajętego pod budowę do stanu najbardziej zbliżonego do pierwotnego. Odpady powstające podczas realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia gromadzone będą w wyznaczonych i przygotowanych do tego celu miejscach, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom, świadczącym kompleksowe usługi w zakresie ich odbioru, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania, posiadającym stosowne zezwolenia dotyczące przedmiotowej działalności.
Emisja hałasu związana z prowadzonymi pracami obsługi i diagnostyki samochodów nie będzie wykraczać poza budynek warsztatowy. Budynek ogrzewany będzie z własnej kotłowni wielopaliwowej, wyposażony będzie w wentylację grawitacyjną oraz mechaniczną z odzyskiem ciepła.
Zródłem zasilania w wodę budowanej stacji obsługi pojazdów będzie miejska sieć wodociągowa, ścieki socjalno-bytowe odprowadzane bedą do miejskiej sieci kanalizacyjnej. Wody z zanieczyszczonych powierzchni (kanały oraz posadzka warsztatu) wraz ze ściekami pochodzącymi z mycia pojazdów samochodowych poddawane będą oczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych, a następnie odprowadzane do miejskiej sieci kanalizacyjnej.
Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia ogranicza się tylko do obszaru objętego budową, wpływ na tereny sąsiednie będzie niewielki. W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą występować pewne uciążliwości związane ze zwiększoną emisją spalin, hałasu i zapylenia, związane z pracą maszyn budowlanych i urządzeń. W trakcie realizacji przedsięwzięcia i w fazie jego eksploatacji, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, nie ma ryzyka wystąpienia poważnej awarii. Podczas realizacji przedsięwzięcia nie będzie zachodziło zjawisko kumulowania się oddziaływań, ponieważ w okresie jego realizacji nie przewiduje się działań o podobnym charakterze na obszarze oddziaływania przedsięwzięcia. Nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania inwestycji.

Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Położony jest poza formami ochrony przyrody, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 z późn. zm./, w odległości około 2 km od granic najbliższego obszaru Natura 2000. Nie będzie więc negatywnie oddziaływać na gatunki i siedliska, dla ochrony których wyznaczony został obszar Natura 2000. Ponadto planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami:
  • wodno-błotnymi oraz innymi o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
  • wybrzeży,
  • górskimi i leśnymi,
  • objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych,
  • wymagającymi specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarami Natura 2000 oraz pozostałymi formami ochrony przyrody,
  • na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
  • o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
  • przylegającymi do jezior,
  • uzdrowiskowymi i ochrony uzdrowiskowej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 24.06.2010 r., znak: ZNS–4316/07-01/10, stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko w zakresie określonym w art. 66 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./. Jednakże Burmistrz Pisza jako organ, który stwierdza obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, zgodnie z art. 63 w związku z art. 75 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, po rozpatrzeniu danych przedstawionych we wniosku i analizie szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, określonych w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./, uznał, że informacje zawarte w karcie informacyjnej przedmiotowego przedsięwzięcia pozwalają w wystarczającym stopniu ocenić jego wpływ na środowisko, a realizacja i eksploatacja przedmiotowej inwestycji zgodnie z koncepcją i założeniami technologicznymi zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz przestrzeganie obowiązującego prawa na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy oddziaływanie na środowisko i nie spowoduje negatywnych skutków dla obszarów Natura 2000 i innych form ochrony przyrody. Wziąwszy pod uwagę powyższe postanowił odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Burmistrz Pisza, jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który stwierdza obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po rozpatrzeniu danych przedstawionych we wniosku i analizie szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, określonych w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./ oraz rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia, jego skali i wielkości zajmowanego terenu, powiązań z innymi przedsięwzięciami ze szczególnym uwzględnieniem kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich, wykorzystywania zasobów naturalnych, emisji i występowania innych uciążliwości, ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz po rozpatrzeniu ewentualnych zagrożeń dla środowiska na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia oraz po uwzględnieniu ewentualnego wpływu na środowisko tj. na zanieczyszczenie powietrza, wody, gleby, fauny i flory, a także możliwości występowania innych czynników fizycznych i chemicznych przy eksploatacji przedsięwzięcia, które mogłyby zanieczyszczać środowisko, uznał że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko i obszar Natura 2000 i orzekł jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.

Data powstania: czwartek, 8 lip 2010 12:14
Data opublikowania: czwartek, 8 lip 2010 13:25
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 9 sie 2010 10:14
Opublikował(a): Dariusz Laskowski
Zaakceptował(a): Tomasz Olszewski
Artykuł był czytany: 2013 razy