Obwieszczenie Z.7624/23/10
Wiadomość przeniesiona do archiwum
dotyczące oceny oddziaływania na środowisko
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm./ w związku z art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1670N od drogi krajowej nr 58 (Pisz) – Łupki – Rybitwy – Kaliszki, od km 2+228 do km 3+970, na działkach nr 214/1, nr 590, nr 214/2, nr 589, nr 215, położonych w obrębie Łupki, gmina Pisz.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 21.09.2010 r. Powiatowy Zarząd Dróg w Piszu wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1670N od drogi krajowej nr 58 (Pisz) – Łupki – Rybitwy – Kaliszki, od km 2+228 do km 3+970, na działkach nr 214/1, nr 590, nr 214/2, nr 589, nr 215, położonych w obrębie Łupki, gmina Pisz. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./, przedsięwzięcie to zaliczane jest do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane. Zgodnie z art. 173 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./, za przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określone w art. 59 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, uważa się określone w dotychczasowych przepisach przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być stwierdzony.
Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zatem zgodnie z powołanym wyżej przepisem w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 27.09.2010 r., znak: ZNS–4316/41/10, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 16.08.2010 r. , znak: RDOŚ-28-WOOŚ-6613-610/10/kt, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w inwestycji.
Planowana inwestycja polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej Nr 1670N od drogi krajowej nr 58 (Pisz) – Łupki – Rybitwy – Kaliszki, od km 2+228 do km 3+970, na działkach nr 214/1, nr 590, nr 214/2, nr 589, nr 215, położonych w obrębie Łupki, gmina Pisz. Przebudowywany odcinek drogi ma długość 1742 m i przebiega przez tereny zabudowy mieszkaniowej oraz przez tereny leśne. Początkowy odcinek przedmiotowej drogi o długości około 250 m i końcowy o długości około 192 m przebiegają przez tereny zabudowane. Środkowa część przebudowywanej drogi o długości około 1300 m przebiega przez tereny niezabudowane. Nawierzchnia jezdni na całej długości jest w złym stanie technicznym, posiada liczne zdeformowania i ubytki. Przedmiotowa inwestycja zostanie poprowadzona po śladzie istniejącej drogi.
Planowana przebudowa drogi przewiduje jej poszerzenie z 4 m do 5,5 m na całym odcinku inwestycji, a także zmianę nawierzchni drogi na nawierzchnię z betonu asfaltowego oraz wykonanie poboczy o szerokości 0,75 m z kruszywa łamanego, ze spadkiem w kierunku rowów przydrożnych. Przewiduje się również renowację rowów z ich oczyszczeniem, ułożeniem warstwy humusu i obsianiem trawą oraz odtworzenie zieleni w miejscu prowadzonych robót. Nie przewiduje się wycinki drzew oraz krzewów na trasie przebudowywanej drogi. W ramach wykonywania robót przygotowawczych wykonane zostanie karczowanie pni drzew po wycince w liczbie 35 sztuk klonów i brzóz, w tym 25 sztuk o średnicy 46 - 55 cm i 10 sztuk o średnicy 55 - 65 cm.
Etap realizacji planowanego przedsięwzięcia wiązał się będzie z emisją hałasu i zanieczyszczeń do środowiska, których źródłem będą samochody, maszyny oraz urządzenia wykorzystywane przy budowie. Zasięg tego oddziaływania ograniczy się jednak do najbliższego otoczenia. Emisja substancji zanieczyszczających w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter krótkoterminowy i nie spowoduje istotnych bądź długotrwałych zmian w środowisku. Roboty budowlane prowadzone będą etapowo odcinkami. Przewiduje się prowadzenie prac wyłącznie w porze dziennej. Beton asfaltowy dostarczany będzie na miejsce realizacji inwestycji jako gotowy produkt i układany mechanicznie w sposób ciągły. Oddziaływanie związane z fazą budowy będzie miało charakter lokalny, krótkotrwały i ustąpi niezwłocznie po zakończeniu prac budowlanych. Przewiduje się wyznaczenie miejsca do składowania materiałów i garażowania sprzętu budowlanego, a także miejsca ustawienia pomieszczeń socjalnych dla pracowników oraz tymczasowego gromadzenia odpadów. Po zakończeniu robót teren zostanie uporządkowany, a materiały uzyskane z rozbiórki nawierzchni istniejących zostaną po recyklingu ponownie wykorzystane.
W trakcie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związana z ruchem samochodowym na trasie przebudowywanej drogi nie spowoduje pogorszenia jakości środowiska. Zmiana nawierzchni drogi przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu i zmniejszenia zanieczyszczeń pochodzących ze spalin i materiałów ciernych (jezdni, opon, tarcz hamulcowych) poprzez zwiększenie płynności ruchu pojazdów. Wody opadowe odprowadzane będą powierzchniowo do przydrożnych rowów.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia i w fazie jego eksploatacji, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, nie ma ryzyka wystąpienia poważnej awarii. Wszelkie surowce i materiały pochodzą ze źródeł naturalnych i nie stanowią zagrożenia dla środowiska. Również nie będzie miało miejsca kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć, ponieważ w najbliższym czasie nie planuje się na omawianym terenie przedsięwzięć o podobnym charakterze.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Położony jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu Puszczy i Jezior Piskich, w odległości około 2 km od granic najbliższego obszaru Natura 2000. Ze względu na rodzaj i skalę planowanej inwestycji oraz fakt że w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia zachowana zostanie dotychczasowa funkcja terenu objętego inwestycją (nadal będzie to droga), przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na cele i przedmiot ochrony w/w obszarów oraz ich integralność. Z uwagi na ściśle lokalny charakter planowanego przedsięwzięcia nie będzie ono oddziaływać transgranicznie na środowisko. Ponadto teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami:
Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zatem zgodnie z powołanym wyżej przepisem w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 27.09.2010 r., znak: ZNS–4316/41/10, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 16.08.2010 r. , znak: RDOŚ-28-WOOŚ-6613-610/10/kt, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w inwestycji.
Planowana inwestycja polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej Nr 1670N od drogi krajowej nr 58 (Pisz) – Łupki – Rybitwy – Kaliszki, od km 2+228 do km 3+970, na działkach nr 214/1, nr 590, nr 214/2, nr 589, nr 215, położonych w obrębie Łupki, gmina Pisz. Przebudowywany odcinek drogi ma długość 1742 m i przebiega przez tereny zabudowy mieszkaniowej oraz przez tereny leśne. Początkowy odcinek przedmiotowej drogi o długości około 250 m i końcowy o długości około 192 m przebiegają przez tereny zabudowane. Środkowa część przebudowywanej drogi o długości około 1300 m przebiega przez tereny niezabudowane. Nawierzchnia jezdni na całej długości jest w złym stanie technicznym, posiada liczne zdeformowania i ubytki. Przedmiotowa inwestycja zostanie poprowadzona po śladzie istniejącej drogi.
Planowana przebudowa drogi przewiduje jej poszerzenie z 4 m do 5,5 m na całym odcinku inwestycji, a także zmianę nawierzchni drogi na nawierzchnię z betonu asfaltowego oraz wykonanie poboczy o szerokości 0,75 m z kruszywa łamanego, ze spadkiem w kierunku rowów przydrożnych. Przewiduje się również renowację rowów z ich oczyszczeniem, ułożeniem warstwy humusu i obsianiem trawą oraz odtworzenie zieleni w miejscu prowadzonych robót. Nie przewiduje się wycinki drzew oraz krzewów na trasie przebudowywanej drogi. W ramach wykonywania robót przygotowawczych wykonane zostanie karczowanie pni drzew po wycince w liczbie 35 sztuk klonów i brzóz, w tym 25 sztuk o średnicy 46 - 55 cm i 10 sztuk o średnicy 55 - 65 cm.
Etap realizacji planowanego przedsięwzięcia wiązał się będzie z emisją hałasu i zanieczyszczeń do środowiska, których źródłem będą samochody, maszyny oraz urządzenia wykorzystywane przy budowie. Zasięg tego oddziaływania ograniczy się jednak do najbliższego otoczenia. Emisja substancji zanieczyszczających w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter krótkoterminowy i nie spowoduje istotnych bądź długotrwałych zmian w środowisku. Roboty budowlane prowadzone będą etapowo odcinkami. Przewiduje się prowadzenie prac wyłącznie w porze dziennej. Beton asfaltowy dostarczany będzie na miejsce realizacji inwestycji jako gotowy produkt i układany mechanicznie w sposób ciągły. Oddziaływanie związane z fazą budowy będzie miało charakter lokalny, krótkotrwały i ustąpi niezwłocznie po zakończeniu prac budowlanych. Przewiduje się wyznaczenie miejsca do składowania materiałów i garażowania sprzętu budowlanego, a także miejsca ustawienia pomieszczeń socjalnych dla pracowników oraz tymczasowego gromadzenia odpadów. Po zakończeniu robót teren zostanie uporządkowany, a materiały uzyskane z rozbiórki nawierzchni istniejących zostaną po recyklingu ponownie wykorzystane.
W trakcie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związana z ruchem samochodowym na trasie przebudowywanej drogi nie spowoduje pogorszenia jakości środowiska. Zmiana nawierzchni drogi przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu i zmniejszenia zanieczyszczeń pochodzących ze spalin i materiałów ciernych (jezdni, opon, tarcz hamulcowych) poprzez zwiększenie płynności ruchu pojazdów. Wody opadowe odprowadzane będą powierzchniowo do przydrożnych rowów.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia i w fazie jego eksploatacji, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, nie ma ryzyka wystąpienia poważnej awarii. Wszelkie surowce i materiały pochodzą ze źródeł naturalnych i nie stanowią zagrożenia dla środowiska. Również nie będzie miało miejsca kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć, ponieważ w najbliższym czasie nie planuje się na omawianym terenie przedsięwzięć o podobnym charakterze.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Położony jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu Puszczy i Jezior Piskich, w odległości około 2 km od granic najbliższego obszaru Natura 2000. Ze względu na rodzaj i skalę planowanej inwestycji oraz fakt że w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia zachowana zostanie dotychczasowa funkcja terenu objętego inwestycją (nadal będzie to droga), przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na cele i przedmiot ochrony w/w obszarów oraz ich integralność. Z uwagi na ściśle lokalny charakter planowanego przedsięwzięcia nie będzie ono oddziaływać transgranicznie na środowisko. Ponadto teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami:
- wodno-błotnymi oraz innymi o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
- wybrzeży,
- górskimi,
- na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
- o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- uzdrowiskowymi i ochrony uzdrowiskowej.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.