Obwieszczenie Z.7624/24/10
Wiadomość przeniesiona do archiwum
dotyczące oceny oddziaływania na środowisko
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm./ w związku z art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./ w związku z § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1522N (Karpa) – Turośl – Pisz od km 22+500 do km 23+975 – ul. Gdańska w Piszu, na działce nr 600/1, położonej w obrębie Pogobie Średnie, gmina Pisz, na działkach nr 306/2 i nr 304, położonych w obrębie Wąglik, gmina Pisz i na działkach nr 1172, nr 322, nr 322/1, nr 537/3, nr 539/2, nr 540, nr 541/3, nr 550/4, nr 295, nr 296/2, nr 297/4, nr 298/37, nr 298/20, nr 306/14, nr 307, nr 318 i nr 321/4, położonych w Piszu, w obrębie Pisz 2.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 04.10.2010 r. Powiatowy Zarząd Dróg w Piszu wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1522N (Karpa) – Turośl – Pisz od km 22+500 do km 23+975 – ul. Gdańska w Piszu, na działce nr 600/1, położonej w obrębie Pogobie Średnie, gmina Pisz, na działkach nr 306/2 i nr 304, położonych w obrębie Wąglik, gmina Pisz i na działkach nr 1172, nr 322, nr 322/1, nr 537/3, nr 539/2, nr 540, nr 541/3, nr 550/4, nr 295, nr 296/2, nr 297/4, nr 298/37, nr 298/20, nr 306/14, nr 307, nr 318 i nr 321/4, położonych w Piszu, w obrębie Pisz 2. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm./ w związku z § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/, przedsięwzięcie to zaliczane jest do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane. Zgodnie z art. 173 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./, za przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określone w art. 59 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, uważa się określone w dotychczasowych przepisach przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być stwierdzony.
Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zatem zgodnie z powołanym wyżej przepisem w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 10.11.2010 r., znak: ZNS–4316/45/10, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 26.10.2010 r. , znak: RDOŚ-28-WOOŚ-6613-649/10/az, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w inwestycji.
Planowana inwestycja polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej Nr 1522N (Karpa) – Turośl – Pisz od km 22+500 do km 23+975 – ul. Gdańska w Piszu, na działce nr 600/1, położonej w obrębie Pogobie Średnie, gmina Pisz, na działkach nr 306/2 i nr 304, położonych w obrębie Wąglik, gmina Pisz i na działkach nr 1172, nr 322, nr 322/1, nr 537/3, nr 539/2, nr 540, nr 541/3, nr 550/4, nr 295, nr 296/2, nr 297/4, nr 298/37, nr 298/20, nr 306/14, nr 307, nr 318 i nr 321/4, położonych w Piszu, w obrębie Pisz 2. Przebudowywana droga położona jest w sąsiedztwie istniejącej zabudowy mieszkaniowej wielo- i jednorodzinnej oraz częściowo w sąsiedztwie zabudowy przemysłowej i terenów leśnych. Usytuowanie planowanego przedsięwzięcia – drogi powiatowej pozostanie bez zmian z wyjątkiem niewielkich korekt osi jezdni i skrzyżowań. W ramach planowanej przebudowy drogi powiatowej zaplanowano:
Ścieki socjalno-bytowe z zaplecza wykonywanej przebudowy drogi odprowadzane będą do szczelnych zbiorników bezodpływowych, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. Wody opadowe i roztopowe z korony drogi będą odprowadzane do projektowanej kanalizacji deszczowej. Projekt przewiduje wykonanie 3 sztuk kratek ściekowych z przykanalikami w rejonie skrzyżowania z ul. Moniuszki i przebudowę 2 sztuk kratek ściekowych w rejonie budynku Nadleśnictwa Pisz. Przy przyjętym sposobie prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej inwestycja nie będzie stanowić zagrożenia dla wód powierzchniowych i podziemnych.
Na etapie przebudowy drogi emisja substancji zanieczyszczających powietrze będzie niewielkia. Będą to przede wszystkim pyły powstałe w wyniku prowadzenia robót ziemnych oraz substancje powstające w procesach spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i sprzętu transportowego. Zasięg tego oddziaływania ograniczy się jednak do najbliższego otoczenia. Emisja substancji zanieczyszczających w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter krótkoterminowy i nie spowoduje istotnych bądź długotrwałych zmian w środowisku.
Realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie również ze wzrostem poziomu hałasu, którego źródłem będzie praca sprzętu budowlanego. Hałas będzie miał zasięg lokalny lecz może charakteryzować się dużym natężeniem. W związku z powyższym w miarę możliwości należy unikać równoczesnej pracy urządzeń emitujących hałas o dużym natężeniu. Ponadto prace budowlane związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone będą wyłącznie w godzinach 7:00 – 17:00. Uciążliwości związane z budową będą miały charakter krótkoterminowy i ustąpią w momencie zakończenia prac budowlanych. Poprawa jakości nawierzchni na analizowanym odcinku drogi wpłynie na wzrost płynności ruchu pojazdów, co pozytywnie wpłynie na stan klimatu akustycznego w sąsiedztwie przedmiotowej drogi.
Wszystkie powstające odpady (opakowania i inne materiały nieprzydatne do ponownego użycia) będą segregowane i składowane w wydzielonym miejscu a następnie przekazywane uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Teren projektowanej przebudowy drogi graniczy na odcinku o długości ok. 700 m z obszarem Natura 2000. Na odcinku o długości ok. 500 m przebudowywana droga położona jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego – Szeroki Bór. Ze względu na rodzaj i skalę planowanej inwestycji oraz fakt, że w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia zachowana zostanie dotychczasowa funkcja terenu objętego inwestycją (nadal będzie to droga), przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na cele i przedmiot ochrony w/w obszarów oraz ich integralność. Z uwagi na ściśle lokalny charakter planowanego przedsięwzięcia nie będzie ono oddziaływać transgranicznie na środowisko. Ponadto teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami:
Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zatem zgodnie z powołanym wyżej przepisem w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 10.11.2010 r., znak: ZNS–4316/45/10, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 26.10.2010 r. , znak: RDOŚ-28-WOOŚ-6613-649/10/az, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w inwestycji.
Planowana inwestycja polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej Nr 1522N (Karpa) – Turośl – Pisz od km 22+500 do km 23+975 – ul. Gdańska w Piszu, na działce nr 600/1, położonej w obrębie Pogobie Średnie, gmina Pisz, na działkach nr 306/2 i nr 304, położonych w obrębie Wąglik, gmina Pisz i na działkach nr 1172, nr 322, nr 322/1, nr 537/3, nr 539/2, nr 540, nr 541/3, nr 550/4, nr 295, nr 296/2, nr 297/4, nr 298/37, nr 298/20, nr 306/14, nr 307, nr 318 i nr 321/4, położonych w Piszu, w obrębie Pisz 2. Przebudowywana droga położona jest w sąsiedztwie istniejącej zabudowy mieszkaniowej wielo- i jednorodzinnej oraz częściowo w sąsiedztwie zabudowy przemysłowej i terenów leśnych. Usytuowanie planowanego przedsięwzięcia – drogi powiatowej pozostanie bez zmian z wyjątkiem niewielkich korekt osi jezdni i skrzyżowań. W ramach planowanej przebudowy drogi powiatowej zaplanowano:
- rozbiórkę w niezbędnym zakresie nawierzchni jezdni i elementów ulicy,
- włączenie 3 sztuk kratek ściekowych z przykanalikami w rejonie skrzyżowania z ul. Moniuszki oraz przebudowę 2 sztuk kratek ściekowych w rejonie budynku Nadleśnictwa Pisz,
- roboty ziemne związane z korytowaniem pod poszerzenie jezdni,
- wycinkę 9 sztuk drzew,
- ustawienie krawężników betonowych,
- odtworzenie zatoki autobusowej i miejsc postojowych dla samochodów osobowych (ok. 19 stanowisk),
- przebudowę chodnika po prawej stronie drogi o szerokości 2,0 m i o długości 375 m,
- budowę ciągu pieszo-rowerowego z kostki brukowej betonowej o szerokości 3,0 m i o długości ok. 1000 m,
- wykonanie nowej nawierzchni jezdni i skrzyżowań z betonu asfaltowego,
- wykonanie wjazdów bramowych z kostki brukowej betonowej,
- renowację rowów przydrożnych z ich oczyszczeniem, ułożeniem warstwy humusu z obsianiem trawą,
- rekultywację terenu z odtworzeniem zieleni w miejscu prowadzenia robót.
Ścieki socjalno-bytowe z zaplecza wykonywanej przebudowy drogi odprowadzane będą do szczelnych zbiorników bezodpływowych, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. Wody opadowe i roztopowe z korony drogi będą odprowadzane do projektowanej kanalizacji deszczowej. Projekt przewiduje wykonanie 3 sztuk kratek ściekowych z przykanalikami w rejonie skrzyżowania z ul. Moniuszki i przebudowę 2 sztuk kratek ściekowych w rejonie budynku Nadleśnictwa Pisz. Przy przyjętym sposobie prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej inwestycja nie będzie stanowić zagrożenia dla wód powierzchniowych i podziemnych.
Na etapie przebudowy drogi emisja substancji zanieczyszczających powietrze będzie niewielkia. Będą to przede wszystkim pyły powstałe w wyniku prowadzenia robót ziemnych oraz substancje powstające w procesach spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i sprzętu transportowego. Zasięg tego oddziaływania ograniczy się jednak do najbliższego otoczenia. Emisja substancji zanieczyszczających w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter krótkoterminowy i nie spowoduje istotnych bądź długotrwałych zmian w środowisku.
Realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie również ze wzrostem poziomu hałasu, którego źródłem będzie praca sprzętu budowlanego. Hałas będzie miał zasięg lokalny lecz może charakteryzować się dużym natężeniem. W związku z powyższym w miarę możliwości należy unikać równoczesnej pracy urządzeń emitujących hałas o dużym natężeniu. Ponadto prace budowlane związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone będą wyłącznie w godzinach 7:00 – 17:00. Uciążliwości związane z budową będą miały charakter krótkoterminowy i ustąpią w momencie zakończenia prac budowlanych. Poprawa jakości nawierzchni na analizowanym odcinku drogi wpłynie na wzrost płynności ruchu pojazdów, co pozytywnie wpłynie na stan klimatu akustycznego w sąsiedztwie przedmiotowej drogi.
Wszystkie powstające odpady (opakowania i inne materiały nieprzydatne do ponownego użycia) będą segregowane i składowane w wydzielonym miejscu a następnie przekazywane uprawnionym podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Teren projektowanej przebudowy drogi graniczy na odcinku o długości ok. 700 m z obszarem Natura 2000. Na odcinku o długości ok. 500 m przebudowywana droga położona jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego – Szeroki Bór. Ze względu na rodzaj i skalę planowanej inwestycji oraz fakt, że w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia zachowana zostanie dotychczasowa funkcja terenu objętego inwestycją (nadal będzie to droga), przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na cele i przedmiot ochrony w/w obszarów oraz ich integralność. Z uwagi na ściśle lokalny charakter planowanego przedsięwzięcia nie będzie ono oddziaływać transgranicznie na środowisko. Ponadto teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami:
- wodno-błotnymi oraz innymi o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
- wybrzeży,
- górskimi,
- na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
- o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- uzdrowiskowymi i ochrony uzdrowiskowej.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.