Obwieszczenie Z.6220.1.4.2011
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm./ w związku z art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a tiret trzecie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na wydobywaniu kopaliny, na działce nr 9/38, położonej w obrębie Turowo, gmina Pisz.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 16.02.2011 r. Pan Cezary Leszczyński wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na wydobywaniu kopaliny, na działce nr 9/38, położonej w obrębie Turowo, gmina Pisz. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a tiret trzecie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/, planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./, przedsięwzięcie to może wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli taki obowiązek zostanie stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 przywołanej ustawy. Zatem zgodnie z powołanym wyżej przepisem, w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 lub przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 07.03.2011 r., znak: ZNS–4316/5/11, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 20.04.2011 r. , znak: WOOŚ.4240.106.2011.MH, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wydobywaniu piasków z domieszką żwiru na terenie działki nr 9/38, położonej w obrębie Turowo, gmina Pisz. Teren przeznaczony pod eksploatację złoża wynosił będzie 1,6 ha. Według wypisu z rejestru gruntów ze Starostwa Powiatowego w Piszu, teren na którym prowadzone będzie wydobycie, stanowią grunty orne RIVa, RV i RVI oraz nieużytki. Aktualnie teren, na którym planowana jest eksploatacja wykorzystywany jest pod uprawy rolne jednoroczne, częściowo stanowiące ugór porośnięty samosiewem sosny. W ramach planowanej inwestycji wycinane będą drzewa i krzewy w wieku poniżej 5 lat (głównie samosiew sosny). W przypadku, gdy wiek drzew przeznaczonych do wycinki przekroczy 10 lat, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 z późn. zm./, ich usunięcie może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta na wniosek posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości.
Teren planowanego przedsięwzięcia od północy i zachodu graniczy z gruntami rolnymi, częściowo od zachodu – z wyrobiskiem górniczym, a od południowego wschodu i południa z gruntami leśnymi. Od terenów sąsiednich zachowane zostaną filary ochronne. Na najbliższym złożu kruszywa naturalnego eksploatacja została zakończona w 2010 r. Nie przewiduje się więc skumulowanego oddziaływania w wyniku jednoczesnego funkcjonowania obu złóż.
Urabianie złoża prowadzone będzie sposobem odkrywkowym. Planowana roczna wielkość wydobycia kopaliny wyniesie około 20-35 tys. ton, a prace wydobywcze i rekultywacyjne będą trwały łącznie ok. 15 lat. Przewiduje się, że działalność związana z wydobyciem prowadzona będzie okresowo – w zależności od zapotrzebowania na kopalinę. Warstwę złożową tworzą piaski różnej granulacji (w stropowej części z domieszką żwiru), znajdujące się pod nadkładem, którego grubość waha się od 0,3 m do 2,0 m. Miąższość złoża wynosi od 5,5 m do 7,8 m. Spąg warstwy złożowej zalega na głębokości około 120,0 m n.p.m. Eksploatacja prowadzona będzie z piętra suchego. Zwierciadło wód podziemnych pierwszego poziomu wodonośnego zalega na głębokości około 118,0 m n.p.m., a więc około 2,0 m poniżej projektowanego dna wyrobiska górniczego. Urobek w stanie naturalnym wywożony będzie poza teren kopalni.
Na terenie złoża nie projektuje się budowy stałych obiektów zaplecza socjalnego dla pracowników kopalni. Woda do celów socjalnych dostarczana będzie w pojemnikach. Ścieki bytowe gromadzone będą w szczelnych bezodpływowych zbiornikach, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty i wywożona do oczyszczalni ścieków. Na terenie kopalni nie przewiduje się tankowania oraz serwisowania maszyn. Prace te wykonywane będą poza terenem złoża. Przy przyjętym sposobie eksploatacji, przedmiotowa inwestycja nie będzie stanowić zagrożenia dla okolicznych wód powierzchniowych oraz podziemnych. W wyniku działalności związanej z wydobyciem kruszywa powstawać będą zanieczyszczenia powietrza związane głównie ze spalaniem paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących przy wydobyciu. Będzie to emisja niezorganizowana, a jej uciążliwość zależeć będzie głównie od intensywności procesu wydobycia i ograniczy się do terenu w najbliższym sąsiedztwie wyrobiska. W trakcie eksploatacji złoża głównymi emitorami hałasu będą urządzenia służące do wydobywania kopaliny. W miarę postępu prac, powstałe wyrobiska będą stanowiły naturalne osłony akustyczne. Prace eksploatacyjne na terenie kopalni prowadzone będą na jedną ośmiogodzinną zmianę. Najbliższa zwarta zabudowa mieszkaniowa objęta ochroną akustyczną znajduje się w odległości około 1,0 km na północ od terenu planowanej eksploatacji. Powstające w trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia odpady gromadzone będą w sposób selektywny, a następnie przekazywane będą specjalistycznym firmom posiadającym stosowne zezwolenia. Przy prawidłowo prowadzonej gospodarce odpadami na terenie projektowanej inwestycji nie powinno wystąpić niebezpieczeństwo skażenia powierzchni ziemi i wody. Zdjęty nakład gromadzony będzie na terenie górniczym, a następnie wykorzystany do rekultywacji. W celu zachowania naturalnego składu granulometrycznego i chemicznego warstwy glebowej, zdejmowanie i składowanie nakładu prowadzone będzie selektywnie. Po zakończeniu eksploatacji teren zostanie zrekultywowany. Wyrobisko poeksploatacyjne zostanie obsadzone roślinnością stabilizującą.
Z uwagi na lokalny charakter planowanego przedsięwzięcia oraz oddalenie terenu inwestycji od granic państw sąsiednich nie ma ryzyka oddziaływań transgranicznych. W związku z powyższym planowane przedsięwzięcie nie będzie wymagało przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Położony jest poza formami ochrony przyrody, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 z późn. zm./, w odległości około 2 km od granic najbliższego obszaru Natura 2000, nie będzie więc negatywnie oddziaływać na gatunki i siedliska, dla ochrony których wyznaczony został obszar Natura 2000. Ponadto teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami:
- wodno-błotnymi oraz innymi o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
- wybrzeży,
- objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych,
- wymagającymi specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarami Natura 2000 oraz pozostałymi formami ochrony przyrody,
- na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
- o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- przylegającymi do jezior,
- uzdrowiskowymi i ochrony uzdrowiskowej.
Burmistrz Pisza, jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który stwierdza obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po rozpatrzeniu danych przedstawionych we wniosku i analizie szczegółowych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia, jego skali i wielkości zajmowanego terenu, powiązań z innymi przedsięwzięciami, ze szczególnym uwzględnieniem kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich, wykorzystywania zasobów naturalnych, emisji i występowania innych uciążliwości, ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz po rozpatrzeniu ewentualnych zagrożeń dla środowiska na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia oraz po uwzględnieniu ewentualnego wpływu na środowisko tj. na zanieczyszczenie powietrza, wody, gleby, fauny i flory, a także możliwości występowania innych czynników fizycznych i chemicznych przy eksploatacji przedsięwzięcia, które mogłyby zanieczyszczać środowisko, uznał że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko i obszar Natura 2000 i orzekł jak w sentencji niniejszego postanowienia.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.