Obwieszczenie Z.6229.1.5.2011
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego /Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm./ w związku z art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz § 3 ust. 1 pkt 57 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie i rozbudowie istniejącego stadionu lekkoatletycznego przyszkolnego z boiskiem o nawierzchni trawiastej, przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Piszu, na kompleks sportowy składający się z:
- boiska do gry w piłkę nożną o nawierzchni ze sztucznej trawy z bieżnią dla konkurencji biegowych i rozbiegami o nawierzchni poliuretanowej dla skoków wzwyż, skoku w dal i trójskoku oraz rzutnią dla konkurencji pchnięcia kulą,
- boiska wielofunkcyjnego do gry w koszykówkę, piłkę siatkową, piłkę ręczną i tenisa o nawierzchni poliuretanowej,
- budynku socjalno-magazynowego składającego się z części socjalnej i magazynu sprzętu sportowego i wyposażenia boisk,
na działkach nr 498/16, nr 499/3, nr 500, nr 519 i nr 1170, położonych w Piszu, przy ul. Sikorskiego.
Uzasadnienie
W dniu 07.04.2011 r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie i rozbudowie istniejącego stadionu lekkoatletycznego przyszkolnego z boiskiem o nawierzchni trawiastej, przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Piszu, na kompleks sportowy składający się z:
- boiska do gry w piłkę nożną o nawierzchni ze sztucznej trawy z bieżnią dla konkurencji biegowych i rozbiegami o nawierzchni poliuretanowej dla skoków wzwyż, skoku w dal i trójskoku oraz rzutnią dla konkurencji pchnięcia kulą,
- boiska wielofunkcyjnego do gry w koszykówkę, piłkę siatkową, piłkę ręczną i tenisa o nawierzchni poliuretanowej,
- budynku socjalno-magazynowego składającego się z części socjalnej i magazynu sprzętu sportowego i wyposażenia boisk,
na działkach nr 498/16, nr 499/3, nr 500, nr 519 i nr 1170, położonych w Piszu, przy ul. Sikorskiego. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 57 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz. 1397/, przedsięwzięcie to zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Wobec powyższego zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./, przedsięwzięcie to może wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli taki obowiązek zostanie stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 przywołanej ustawy. Zatem zgodnie z przywołanym wyżej przepisem, w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, występując z wnioskiem o wydanie jakiejkolwiek decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 lub przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestor musi uzyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Burmistrz Pisza, zwrócił się z wnioskami do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu, pismem z dnia 15.04.2011 r., znak: ZNS.9083.7.2011, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, stwierdził że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 23.05.2011 r. , znak: WOOŚ.4240.162.2011MH, po zapoznaniu się z dokumentacją przedłożoną przy piśmie Burmistrza Pisza, wyraził opinię, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie i rozbudowie istniejącego stadionu lekkoatletycznego przyszkolnego z boiskiem o nawierzchni trawiastej, przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Piszu, na kompleks sportowy składający się z boiska do gry w piłkę nożną o nawierzchni ze sztucznej trawy z bieżnią dla konkurencji biegowych i rozbiegami o nawierzchni poliuretanowej dla skoków wzwyż, skoku w dal i trójskoku oraz rzutnią dla konkurencji pchnięcia kulą, boiska wielofunkcyjnego do gry w koszykówkę, piłkę siatkową, piłkę ręczną i tenisa o nawierzchni poliuretanowej, budynku socjalno-magazynowego składającego się z części socjalnej i magazynu sprzętu sportowego i wyposażenia boisk. Przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach nr 498/16, nr 499/3, nr 500, nr 519 i nr 1170, położonych w Piszu, przy ul. Sikorskiego, które są objęte ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu przemysłowego przy ulicy Warszawskiej, Osiedla Dużego, części Osiedla Wschód, wzdłuż ul. Wojska Polskiego i części ul. Warszawskiej, terenu przy ul. Gałczyńskiego, ul. Słowackiego i ul. Młodzieżowej w obrębie Pisz 1, zatwierdzonego Uchwałą Nr XXXIV/390/09 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 05 marca 2009 r. /Dz. Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego Nr 67 poz. 1086 z dnia 21 maja 2009 r./. Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia jest zgodna z zapisami w/w miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Prace budowlane przy realizacji przedsięwzięcia prowadzone będą w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni. Po zakończeniu prac budowlanych teren inwestycji zostanie przywrócony do stanu najbardziej zbliżonego do pierwotnego. W ramach realizacji inwestycji zorganizowane zostanie zaplecze budowy składające się z kontenerowych budynków. Nie przewiduje się magazynowania materiałów budowlanych na terenie zaplecza budowy. Materiały te będą sukcesywnie dowożone na plac budowy. W trakcie planowanej budowy powstawać będą m.in. masy ziemne i odpady socjalne. Nadmiar mas ziemnych zostanie wywieziony z terenu inwestycji lub wbudowany w miejsce uzgodnione z inwestorem. Odpady budowlane i socjalne należy segregować i magazynować w wydzielonym miejscu oraz regularnie przekazywać uprawnionym podmiotom. Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą do miejskiej kanalizacji deszczowej. Wykonanie systemu odprowadzania wód opadowych sprawi, że inwestycja, zarówno na etapie realizacji jak i na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić zagrożenia dla wód powierzchniowych i podziemnych.
W okresie realizacji przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości związane z emisją substancji pochodzących z procesu spalania paliw w silnikach samochodów i innych pojazdów wykorzystywanych przy pracach budowlanych oraz z pylenia na skutek rozbiórki i wywozu nadmiarowych mas ziemnych i istniejących nawierzchni bieżni i rozbiegów. Zasięg tego oddziaływania ograniczy się jednak do najbliższego otoczenia. Emisja substancji zanieczyszczających w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter krótkoterminowy i nie spowoduje istotnych bądź długotrwałych zmian w środowisku. Na etapie eksploatacji planowana inwestycja nie będzie źródłem emisji substancji do powietrza. Realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie również ze wzrostem poziomu hałasu, którego źródłem będzie praca sprzętu budowlanego. Hałas będzie miał zasięg lokalny, lecz może charakteryzować się dużym natężeniem. Prace budowlane wykonywane będą tylko w godzinach dziennych od 7 do 17. W miarę możliwości należy unikać równoczesnej pracy urządzeń emitujących hałas o dużym natężeniu. Uciążliwości związane z budową będą miały charakter krótkoterminowy i ustąpią w momencie zakończenia prac budowlanych.
Z planowaną inwestycją kolidować będzie 9 sztuk drzew z gatunku jabłoń owocowa, w wieku powyżej dziesięciu lat. Na w/w drzewach nie stwierdzono występowania gatunków chronionych. Ewentualne prace związane z przesadzeniem powyższych drzew prowadzone będą w okresie jesiennym /wrzesień, październik/, a miejsce ich przeniesienia zlokalizowane będzie w granicach planowanej inwestycji.
Z uwagi na ściśle lokalny charakter planowanego przedsięwzięcia oraz oddalenie terenu planowanej inwestycji od granic państw sąsiednich, nie ma ryzyka transgranicznego oddziaływania na środowisko. W obrębie terenu planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono obszarów o szczególnych walorach historycznych, kulturowych lub archeologicznych, szlaków migracji zwierząt oraz pomników przyrody. Realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego /zachowana zostanie dotychczasowa funkcja terenów objętych inwestycją/, nie spowoduje istotnych zmian w środowisku i nie wpłynie negatywnie na istniejące walory krajobrazowe. Z uwagi na rodzaj planowanego przedsięwzięcia oraz zagospodarowanie terenów sąsiednich nie ma ryzyka wystąpienia zjawiska kumulowania się oddziaływań lub poważnej awarii przemysłowej.
Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza formami ochrony przyrody, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 z późn. zm./, w odległości około 2 km od granic najbliższego obszaru Natura 2000. Nie będzie więc negatywnie oddziaływać na gatunki i siedliska, dla ochrony których wyznaczony został obszar Natura 2000. Ponadto teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami:
- wodno-błotnymi oraz innymi o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
- wybrzeży,
- górskimi i leśnymi,
- objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych,
- wymagającymi specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roslin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną,
- na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
- o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
- przylegającymi do jezior,
- uzdrowiskowymi i ochrony uzdrowiskowej.
Burmistrz Pisza, jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który stwierdza obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po rozpatrzeniu danych przedstawionych we wniosku i analizie szczegółowych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm./ oraz rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia, jego skali i wielkości zajmowanego terenu, powiązań z innymi przedsięwzięciami, ze szczególnym uwzględnieniem kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich, wykorzystywania zasobów naturalnych, emisji i występowania innych uciążliwości, ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz po rozpatrzeniu ewentualnych zagrożeń dla środowiska na etapach realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia oraz po uwzględnieniu ewentualnego wpływu na środowisko tj. na zanieczyszczenie powietrza, wody, gleby, fauny i flory, a także możliwości występowania innych czynników fizycznych i chemicznych przy eksploatacji przedsięwzięcia, które mogłyby zanieczyszczać środowisko, uznał że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko i obszar Natura 2000 i orzekł jak w sentencji niniejszego postanowienia.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.