UCHWAŁA Nr XVII/198/03 RADY MIEJSKIEJ W PISZU
z dnia: 10 grudnia 2003r.
w sprawie: w sprawie ustalenia zasad korzystania z cmentarzy komunalnych na terenie miasta i gminy Pisz
Na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt. 3 i 4 ustawy z dnia 08 marca 1990r o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001r Nr 142, poz. 1591, z 2002r Nr 23, poz. 220; Nr 62 poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003r Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz. 1568) oraz art. 4 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r o gospodarce komunalnej ( Dz. U. z 1997r Nr 9, poz. 43; Nr 106, poz. 679; Nr 121, poz. 770; z 1998r Nr 106, poz. 668; z 2002r Nr 113, poz. 984; z 2003r. Nr 96 poz.874; Nr 199 poz. 1937) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Wprowadza się regulamin użytkowania cmentarzy komunalnych na terenie miasta i gminy Pisz, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Pisz.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko -Mazurskiego.
Załącznik
do Uchwały Nr XVII/198/03
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 10 grudnia 2003r.
Regulamin użytkowania cmentarzy komunalnych na terenie miasta i gminy Pisz
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1. 1. Zarządzanie obiektami cmentarzy sprawuje Zarządzający cmentarzami, zwany w dalszej części Zarządzającym, na podstawie umowy zawartej z Gminą i Miastem Pisz. Pełna nazwa Zarządzającego z podaniem dokładnego adresu oraz godzin pracy i przyjmowania interesantów, powinna być podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych cmentarzy.
2.Godziny otwarcia cmentarzy
1) dla odwiedzających: otwarcie głównej bramy wjazdowej cmentarza od godziny 700 do godziny 20.00 a furtki pozostają otwarte całodobowo.
2) dla chowania zmarłych: od godziny 10.00 do godziny 16.00 tylko w dni robocze ( cały rok).
3. Zarządzający, w miarę istniejących potrzeb może wydłużyć okres udostępnienia cmentarzy dla odwiedzających oraz umożliwić dokonanie pochówku w innych dniach tygodnia i innych godzinach niż określone w ust.2.
4. Do obowiązków użytkowników należy:
1) poszanowanie miejsc spoczynku
2) utrzymanie porządku w obrębie grobów
3) składanie śmieci w miejscach do tego przeznaczonych.
§ 2. 1. Formalności umożliwiające korzystanie z cmentarzy załatwiane są w siedzibie Zarządzającego.
2. Opłaty za korzystanie z cmentarzy pobierane są przez Zarządzającego wg obowiązującego cennika. Wysokość opłat, za korzystanie z cmentarzy komunalnych określa Burmistrz Gminy i Miasta Pisz.
§ 3. Do podstawowych zadań zarządzającego należy:
1) wyznaczanie pól kwater grzebalnych według wcześniej opracowanych planów zagospodarowania cmentarzy,
2) pobieranie opłat za miejsca na cmentarzu,
3) świadczenie usług cmentarnych zgodnie z obowiązującym cennikiem,
4) nadzór nad przygotowaniem grobu oraz nad ekshumacją zwłok,
5) zakładanie i prowadzenie ewidencji grobów zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie prowadzenia ewidencji grobów,
6) utrzymanie ładu i porządku na cmentarzach oraz utrzymanie w należytym stanie ogrodzenia, dróg wewnętrznych, zieleni, zabezpieczenie pojemników na nieczystości, wywóz odpadów,
Rozdział II
Zagospodarowanie cmentarzy i ich utrzymanie.
§ 4. Zagospodarowanie cmentarzy powinno być prowadzone zgodnie z istniejącym planem zagospodarowania cmentarzy.
§ 5. 1 Cmentarze utrzymywane są jako tereny zielone o założeniu parkowym, a znajdująca się na nich zieleń podlega ochronie przed zniszczeniem.
2. Sadzenie oraz wycinanie drzew i krzewów na cmentarzach może być dokonywane wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela cmentarzy.
3. Ustawianie ławek, sadzenie drzew i krzewów oraz umiejscowienie grobu wymaga zgłoszenia i uzgodnienia z Zarządzającym.
§ 6.1. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat od daty pochówku. Ponowne użycie grobu do chowania zmarłych po upływie 20 lat nie może nastąpić jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę przewidzianą za pochowanie zwłok. Zastrzeżenie to ma skutek na dalszych 20 lat i może być odnowione.
2. Dopuszcza się zawieranie umów przedłużających termin przed upływem którego nie wolno użyć grobu do ponownego pochowania.
3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do pochowania zwłok w grobach murowanych przeznaczonych do pomieszczenia zwłok więcej niż jednej osoby.
4.Co dwa lata odbywa się komisyjny przegląd grobów starszych niż 20 lat, za które nie uiszczono opłaty, o której mowa w ust. 1 i nie wniesiono innych zastrzeżeń.
5. Informacje o likwidacji grobów będą umieszczane na tablicach ogłoszeń usytuowanych przy wejściach na cmentarze co najmniej na 6 miesięcy przed domniemanym terminem ich likwidacji. Jeżeli w tym okresie nie zostanie uiszczona opłata, o której mowa w ust. 1 na dalsze 20 lat, grób zostanie zlikwidowany.
§ 7.1. Ekshumacja zwłok i szczątków zwłok może być dokonywana:
1) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok oraz po uzyskaniu zezwolenia i pod nadzorem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
2) na zarządzenie prokuratora lub sądu.
2. Ekshumacja zwłok i szczątków zwłok jest dopuszczalna w okresie od 16 października do 15 kwietnia, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny może dopuścić wykonanie ekshumacji w pozostałym okresie, przy zachowaniu ustalonych przez niego środków ostrożności.
3. Wolne miejsca uzyskane po ekshumacji przechodzą do dyspozycji Zarządzającego.
Rozdział III
Tryb i sposób załatwiania spraw.
§ 8. Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzach komunalnych następuje po przedstawieniu przez osobę uprawnioną wymaganych dokumentów. Dopuszcza się możliwość pisemnego upoważnienia przedsiębiorstwa pogrzebowego do załatwiania formalności związanych z pochówkiem oraz dokonaniem stosownych opłat.
Rozdział IV
Przepisy porządkowe
§ 9. 1. Na prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej na terenie cmentarzy wymagana jest zgoda właściciela tj. Gminy i Miasta Pisz.
2. Wszelką działalność na terenie cmentarzy mogą prowadzić wyłącznie podmioty gospodarcze uprawnione do jej prowadzenia na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
3. Wszyscy wykonawcy usług pogrzebowych, kamieniarskich i budowlanych mogą sprowadzić swój sprzęt i materiały na teren cmentarzy oraz wykonać powierzone im prace na cmentarzach od poniedziałku do soboty w godzinach otwarcia danego cmentarza, po uzgodnieniu z Zarządzającym.
4. Zabrania się samowolnego składowania na terenie cmentarzy lub w pojemnikach na śmieci: ziemi, gruzu, resztek zapraw cementowo-wapiennych oraz zbędnych elementów nagrobkowych.
§ 10. Ze względu na powagę cmentarza, jako miejsca pochówku ( spoczynku) zabrania się :
a) spożywania alkoholu, względnie przebywania na terenie cmentarzy w stanie nietrzeźwym,
b) wjazdu na teren cmentarzy pojazdami mechanicznymi i konnymi bez uprzedniego uzyskania zgody zarządzającego,
c) samowolnego ustawiania i przestawiania pojemników na śmieci,
d) niszczenia zieleni i zaśmiecania terenu cmentarzy,
e) samowolnego ustawiania ławek, ogrodzeń itp.,
f) palenia ognisk,
g) wprowadzania psów i innych zwierząt,
h) przebywania dzieci do lat 10 bez opieki osób dorosłych,
g) samowolnego sadzenia drzew i krzewów lub ich usuwania,
h) stawiania nagrobków przez osoby nieuprawnione,
g) umieszczania napisów, plansz, reklam, itp. na terenie i w obrębie cmentarzy bez uzyskania zgody zarządzającego.
§ 11. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem należy zwracać się do Zarządzającego.
§ 12. Skargi i wnioski dotyczące działalności Zarządzającego należy kierować do Burmistrza Gminy i Miasta Pisz.
§ 1. Wprowadza się regulamin użytkowania cmentarzy komunalnych na terenie miasta i gminy Pisz, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Pisz.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko -Mazurskiego.
Załącznik
do Uchwały Nr XVII/198/03
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 10 grudnia 2003r.
Regulamin użytkowania cmentarzy komunalnych na terenie miasta i gminy Pisz
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1. 1. Zarządzanie obiektami cmentarzy sprawuje Zarządzający cmentarzami, zwany w dalszej części Zarządzającym, na podstawie umowy zawartej z Gminą i Miastem Pisz. Pełna nazwa Zarządzającego z podaniem dokładnego adresu oraz godzin pracy i przyjmowania interesantów, powinna być podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach informacyjnych cmentarzy.
2.Godziny otwarcia cmentarzy
1) dla odwiedzających: otwarcie głównej bramy wjazdowej cmentarza od godziny 700 do godziny 20.00 a furtki pozostają otwarte całodobowo.
2) dla chowania zmarłych: od godziny 10.00 do godziny 16.00 tylko w dni robocze ( cały rok).
3. Zarządzający, w miarę istniejących potrzeb może wydłużyć okres udostępnienia cmentarzy dla odwiedzających oraz umożliwić dokonanie pochówku w innych dniach tygodnia i innych godzinach niż określone w ust.2.
4. Do obowiązków użytkowników należy:
1) poszanowanie miejsc spoczynku
2) utrzymanie porządku w obrębie grobów
3) składanie śmieci w miejscach do tego przeznaczonych.
§ 2. 1. Formalności umożliwiające korzystanie z cmentarzy załatwiane są w siedzibie Zarządzającego.
2. Opłaty za korzystanie z cmentarzy pobierane są przez Zarządzającego wg obowiązującego cennika. Wysokość opłat, za korzystanie z cmentarzy komunalnych określa Burmistrz Gminy i Miasta Pisz.
§ 3. Do podstawowych zadań zarządzającego należy:
1) wyznaczanie pól kwater grzebalnych według wcześniej opracowanych planów zagospodarowania cmentarzy,
2) pobieranie opłat za miejsca na cmentarzu,
3) świadczenie usług cmentarnych zgodnie z obowiązującym cennikiem,
4) nadzór nad przygotowaniem grobu oraz nad ekshumacją zwłok,
5) zakładanie i prowadzenie ewidencji grobów zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie prowadzenia ewidencji grobów,
6) utrzymanie ładu i porządku na cmentarzach oraz utrzymanie w należytym stanie ogrodzenia, dróg wewnętrznych, zieleni, zabezpieczenie pojemników na nieczystości, wywóz odpadów,
Rozdział II
Zagospodarowanie cmentarzy i ich utrzymanie.
§ 4. Zagospodarowanie cmentarzy powinno być prowadzone zgodnie z istniejącym planem zagospodarowania cmentarzy.
§ 5. 1 Cmentarze utrzymywane są jako tereny zielone o założeniu parkowym, a znajdująca się na nich zieleń podlega ochronie przed zniszczeniem.
2. Sadzenie oraz wycinanie drzew i krzewów na cmentarzach może być dokonywane wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela cmentarzy.
3. Ustawianie ławek, sadzenie drzew i krzewów oraz umiejscowienie grobu wymaga zgłoszenia i uzgodnienia z Zarządzającym.
§ 6.1. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat od daty pochówku. Ponowne użycie grobu do chowania zmarłych po upływie 20 lat nie może nastąpić jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę przewidzianą za pochowanie zwłok. Zastrzeżenie to ma skutek na dalszych 20 lat i może być odnowione.
2. Dopuszcza się zawieranie umów przedłużających termin przed upływem którego nie wolno użyć grobu do ponownego pochowania.
3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do pochowania zwłok w grobach murowanych przeznaczonych do pomieszczenia zwłok więcej niż jednej osoby.
4.Co dwa lata odbywa się komisyjny przegląd grobów starszych niż 20 lat, za które nie uiszczono opłaty, o której mowa w ust. 1 i nie wniesiono innych zastrzeżeń.
5. Informacje o likwidacji grobów będą umieszczane na tablicach ogłoszeń usytuowanych przy wejściach na cmentarze co najmniej na 6 miesięcy przed domniemanym terminem ich likwidacji. Jeżeli w tym okresie nie zostanie uiszczona opłata, o której mowa w ust. 1 na dalsze 20 lat, grób zostanie zlikwidowany.
§ 7.1. Ekshumacja zwłok i szczątków zwłok może być dokonywana:
1) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok oraz po uzyskaniu zezwolenia i pod nadzorem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
2) na zarządzenie prokuratora lub sądu.
2. Ekshumacja zwłok i szczątków zwłok jest dopuszczalna w okresie od 16 października do 15 kwietnia, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny może dopuścić wykonanie ekshumacji w pozostałym okresie, przy zachowaniu ustalonych przez niego środków ostrożności.
3. Wolne miejsca uzyskane po ekshumacji przechodzą do dyspozycji Zarządzającego.
Rozdział III
Tryb i sposób załatwiania spraw.
§ 8. Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzach komunalnych następuje po przedstawieniu przez osobę uprawnioną wymaganych dokumentów. Dopuszcza się możliwość pisemnego upoważnienia przedsiębiorstwa pogrzebowego do załatwiania formalności związanych z pochówkiem oraz dokonaniem stosownych opłat.
Rozdział IV
Przepisy porządkowe
§ 9. 1. Na prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej na terenie cmentarzy wymagana jest zgoda właściciela tj. Gminy i Miasta Pisz.
2. Wszelką działalność na terenie cmentarzy mogą prowadzić wyłącznie podmioty gospodarcze uprawnione do jej prowadzenia na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
3. Wszyscy wykonawcy usług pogrzebowych, kamieniarskich i budowlanych mogą sprowadzić swój sprzęt i materiały na teren cmentarzy oraz wykonać powierzone im prace na cmentarzach od poniedziałku do soboty w godzinach otwarcia danego cmentarza, po uzgodnieniu z Zarządzającym.
4. Zabrania się samowolnego składowania na terenie cmentarzy lub w pojemnikach na śmieci: ziemi, gruzu, resztek zapraw cementowo-wapiennych oraz zbędnych elementów nagrobkowych.
§ 10. Ze względu na powagę cmentarza, jako miejsca pochówku ( spoczynku) zabrania się :
a) spożywania alkoholu, względnie przebywania na terenie cmentarzy w stanie nietrzeźwym,
b) wjazdu na teren cmentarzy pojazdami mechanicznymi i konnymi bez uprzedniego uzyskania zgody zarządzającego,
c) samowolnego ustawiania i przestawiania pojemników na śmieci,
d) niszczenia zieleni i zaśmiecania terenu cmentarzy,
e) samowolnego ustawiania ławek, ogrodzeń itp.,
f) palenia ognisk,
g) wprowadzania psów i innych zwierząt,
h) przebywania dzieci do lat 10 bez opieki osób dorosłych,
g) samowolnego sadzenia drzew i krzewów lub ich usuwania,
h) stawiania nagrobków przez osoby nieuprawnione,
g) umieszczania napisów, plansz, reklam, itp. na terenie i w obrębie cmentarzy bez uzyskania zgody zarządzającego.
§ 11. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem należy zwracać się do Zarządzającego.
§ 12. Skargi i wnioski dotyczące działalności Zarządzającego należy kierować do Burmistrza Gminy i Miasta Pisz.