Do zadań Wydziału Finansowego należy w szczególności:
pok. nr 34
tel. (87) 42 41 228; centrala wew. 228
Zastępca Naczelnika Wydziału -Katarzyna Małgorzata Banach
pok. nr 33
tel. (87) 42 41 234; centrala wew. 234
Zastępca Naczelnika Wydziału - Renata Puchalska
pok. nr 51
tel. (87) 42 41 214; centrala wew. 214
1) Planowanie dochodów własnych do projektu budżetu Gminy we współpracy z Wydziałami, jednostkami organizacyjnymi Gminy
z uwzględnieniem danych otrzymanych z Ministerstwa Finansów,
2) Weryfikacja składanych przez jednostki organizacyjne Gminy oraz Wydziały i komórki organizacyjne propozycji do projektu
budżetu Gminy oraz planów działalności pozabudżetowej,
3) Opracowywanie projektu budżetu Gminy oraz planów działalności pozabudżetowej w oparciu o informacje uzyskane
z Wydziałów, komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych Gminy,
4) Nadzór nad prawidłowym opracowaniem rocznych planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy, po uprzednim
przekazaniu informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków,
5) Opracowywanie projektów zarządzeń Burmistrza oraz uchwał Rady w sprawach: zmian w budżecie Gminy, zmian wieloletniej
prognozy finansowej, stawek podatków i opłat lokalnych, zaciągania pożyczek i kredytów,
6) Opracowywanie okresowych analiz i informacji z wykonania budżetu Gminy i planów finansowych gospodarki pozabudżetowej,
7) Opracowywanie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,
8) Analiza sprawozdań budżetowych jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie dochodów i wydatków pod względem zgodności
z planem finansowym,
9) Kontrola i nadzór nad przekazywaniem, rozliczeniem i wykorzystaniem dotacji przez szkoły i przedszkola, dla których organem
prowadzącym nie jest Gmina,
10) Nadzór nad rozliczaniem dotacji udzielonych z budżetu jednostkom organizacyjnym Gminy,
11) Opracowywanie zestawień przepływów pieniężnych niezbędnych do sporządzania wniosków o kredyty, pożyczki lub dotacje
ze środków pomocowych na przedsięwzięcia sprzyjające rozwojowi Gminy, a także na potrzeby ustalenia prognozy długu Gminy,
12) Ewidencja i rozliczanie dochodów budżetu państwa z zakresu administracji rządowej,
13) Monitoring wykonania budżetu Gminy w odniesieniu do zasad gospodarki finansowej,
14) Kontrola rozliczeń z budżetem jednostek gospodarki pozabudżetowej,
15) Weryfikacja jednostkowych sprawozdań i bilansów jednostek organizacyjnych Gminy,
16) Obsługa kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Gminę,
17) Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej Gminy i Urzędu w zakresie objętym planami finansowymi, budżetowymi
i pozabudżetowymi, z wyłączeniem księgowości analitycznej będącej w zakresie działania innych Wydziałów,
18) Nadzór nad prowadzeniem księgowości analitycznej przez inne Wydziały i komórki organizacyjne,
19) Sporządzanie i konsolidacja bilansów,
20) Prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych i majątku trwałego Gminy,
21) Rozliczanie i sporządzanie deklaracji w zakresie podatku VAT,
22) Pobór i rozliczanie opłaty skarbowej,
23) Prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem wolnymi środkami budżetu, a w szczególności dokonywanie lokat,
24) Windykacja należności podatkowych i niepodatkowych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz nadzór nad windykacją
należności pozostających w zakresie działania innych Wydziałów i komórek organizacyjnych,
25) Wymiar podatków i opłat lokalnych oraz wydawanie decyzji podatkowych w tym zakresie,
26) Nadzór i kontrola ustalania w formie deklaracji przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości
prawnej podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od środków transportowych,
27) Prowadzenie ewidencji budynków i gruntów dla celów podatku od nieruchomości,
28) Prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów podatków i opłat lokalnych,
29) Sporządzanie wniosków o przyznanie z części subwencji rekompensującej utraconych dochodów z tytułu ustawowych ulg
i zwolnień w podatkach: rolnym, leśnym i od nieruchomości,
30) Opracowywanie wniosków i opinii do odwołań od decyzji wymiarowych oraz od decyzji określających wysokość zobowiązań
podatkowych wniesionych do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie,
31) Przeprowadzanie kontroli w zakresie prawidłowości informacji i deklaracji podatkowych stanowiących podstawę wymiaru
podatków i opłat lokalnych,
32) Kompletowanie i analiza materiałów kwalifikujących wnioski do wydania decyzji o rozłożeniu podatnikowi na raty, odroczeniu
terminów spłaty lub umorzeniu zobowiązań podatkowych oraz opracowywanie decyzji w tym zakresie,
33) Opracowywanie postanowień w sprawie rozkładania na raty, umorzenia podatków i opłat stanowiących w całości dochody Gminy,
a pobieranych przez Urząd Skarbowy,
34) Wydawanie informacji dla organów Policji, Prokuratury, sądów, urzędów celnych i innych uprawnionych organów o posiadaniu
nieruchomości i opłacaniu podatków z tego tytułu,
35) Wydawanie zaświadczeń potwierdzających dane z rejestru podatków oraz o niezaleganiu w podatkach i opłatach,
36) Potwierdzanie poprawności oraz kompletności wypełnienia składanych deklaracji przez podatników podatków: od nieruchomości,
rolnego i leśnego oraz pozostałych podatków i opłat lokalnych,
37) Prowadzenie rachunkowości podatków i opłat lokalnych,
38) Zabezpieczanie zaległości podatkowych poprzez wpis hipoteki do ksiąg wieczystych oraz ustanawianie zastawu,
39) Rozliczanie inkasentów z opłaty targowej, opłaty miejscowej, podatków rolnego i leśnego oraz podatku od nieruchomości,
40) Wydawanie decyzji stwierdzających wysokość nadpłaty, określających wysokość zobowiązania podatkowego i określających
wysokość odsetek za zwłokę, a także postanowień o zarachowaniu wpłaty,
41) Sporządzanie informacji o dochodach z podatku rolnego, podlegających przekazaniu na rachunek Izby Rolniczej,
42) Prowadzenie rejestru druków ścisłego zarachowania, z wyłączeniem rejestru kart drogowych oraz rejestru zezwoleń na przejazd
pojazdów nienormowanych,
43) Kontrola stanu płatności wynikających z zawieranych przez Gminę umów,
44) Prowadzenie spraw z zakresu kompensowania należności podatkowych Gminy i obrotu innymi należnościami wynikającymi
z umów cywilnoprawnych,
45) Obsługa zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych:
a) zgłaszanie nowo przyjętych zleceniobiorców do ubezpieczeń oraz zgłaszanie wszelkich zmian dotyczących tych ubezpieczonych,
b) uzgadnianie i rozliczanie deklaracji ZUS oraz sporządzanie raportów miesięcznych,
46) Sporządzanie i uzgadnianie deklaracji podatkowych oraz rocznych rozliczeń podatku dochodowego w imieniu pracowników,
47) Wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i osiąganych dochodach oraz zaświadczeń dla celów emerytalnych dla obecnych oraz
byłych pracowników Urzędu,
48) Prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu:
a) sporządzanie list płac,
b) planowanie i rozliczanie środków budżetowych przeznaczonych na wynagrodzenia,
c) wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń pracownikom, w tym dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń,
d) rozliczanie płac pracowników realizujących zadania zlecone i zadania z zakresu administracji rządowej,
e) naliczanie oraz odprowadzanie wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
f) sporządzanie wniosków emerytalnych i rentowych pracowników Urzędu,
g) przygotowywanie wniosków do projektu budżetu Gminy w zakresie nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych i rentowych
na dany rok kalendarzowy,
49) Planowanie i rozliczanie środków z ZFŚS przy współpracy z Komisją Socjalną,
50) Przyjmowanie wniosków o zwrot podatku akcyzowego oraz prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji przyznających
zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
51) Prowadzenie ewidencji należności z tytułu użytkowania wieczystego, dzierżawy, sprzedaży nieruchomości, opłat adiacenckich oraz
pozostałych należności w tym opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, opłat
z tytułu trwałego zarządu i użytkowania oraz opłat za udostępnienie terenu,
52) Poświadczanie oświadczeń dotyczących osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego, pracy w gospodarstwie rolnym przez
okres co najmniej 5 lat,
53) Wydawanie zaświadczeń o okresach pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym