BIP Urzędu Miejskiego w Piszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Komendant Gminny Ochrony Przeciwpożarowej

mgr Mariusz Semenowicz
pok. nr 58
tel. 87 424 12 35

Zadania Komendanta Gminnego Ochrony Przeciwpożarowej:

1) koordynowanie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy;
2) koordynowanie działań OSP z terenu gminy w zakresie operacyjno-technicznym i kontrola gotowości operacyjno-technicznej w OSP;
3) nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP podczas prowadzonych działań ratowniczych;
4) potwierdzanie na listach do wypłaty ekwiwalentu działań ratowniczo-gaśniczych oraz szkoleń prowadzonych przez Gminę Pisz lub Państwową Powiatową Straż Pożarną w Piszu;
5) stała i bieżąca współpraca z Komendą Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej w Piszu, Zarządem Powiatowym i Gminnym ZOSP RP oraz innymi instytucjami zajmującymi się sprawami ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy;
6) nadzór nad wykorzystaniem oraz utrzymaniem w stałej i pełnej sprawności technicznej obiektów oraz sprzętu pożarniczego użytkowanego przez jednostki OSP;
7) opiniowanie zasadności zakupu sprzętu i odzieży stanowiących wyposażenie OSP,
8) udział w przygotowaniu planu budżetu gminy w części dotyczącej ochrony przeciwpożarowej;
9) planowanie, organizowanie, prowadzenie i nadzorowanie ćwiczeń OSP z terenu Gminy;
10) organizowanie gminnych zawodów sportowo-pożarniczych oraz współudział w organizowaniu powiatowych zawodów sportowo-pożarniczych;
11) udział w zebraniach OSP, inspekcjach i kontrolach prowadzonych przez Państwową Powiatową Straż Pożarną w Piszu oraz inne upoważnione podmioty;
12) dbanie o podnoszenie poziomu wyszkolenia członków OSP, w tym planowanie i organizacja szkoleń;
13) nadzór nad zabezpieczeniem przeciwpożarowym budynku Urzędu Miejskiego oraz doraźnie innych obiektów i terenów zarządzanych przez Gminę Pisz;
14) współpraca z gminnym zespołem reagowania/zarządzania kryzysowego w rozpoznawaniu zagrożeń występujących na terenie gminy i uczestnictwo w opracowaniu niezbędnych dokumentów, w tym rocznych planów w zakresie zarządzania kryzysowego;
15) inicjowanie prac i działań organów gminy w zakresie zaopatrzenia obszaru gminy w wodę do celów gaśniczych;
16) prowadzenie dokumentacji i rozliczanie zużycia materiałów pędnych przez pojazdy OSP  z terenu gminy i inny sprzęt silnikowy.

Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie Gminy Pisz:

OSP Liski (KSRG)

OSP Hejdyk (KSRG)

OSP Wiartel

OSP Pogobie Średnie

OSP Rostki

OSP Jeże

Ochotnicze straże pożarne (OSP) to jednostki ochrony przeciwpożarowej będące jednocześnie stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2261). Jednostki OSP są umundurowanymi, wyposażonymi w specjalistyczny sprzęt, przeznaczonymi do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami,
w tym prowadzącymi działania w zakresie ratownictwa specjalistycznego, jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jednostki OSP ściśle współdziałają z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej (PSP) oraz innymi podmiotami i instytucjami w celu zapewnienia bezpieczeństwa obywateli na terenie swego działania (miasta i gminy) lub wspomagają sąsiednie obszary w ramach poczynionych uzgodnień lub umów.

Komendant powiatowy (miejski) PSP prowadzi ewidencję sił i środków OSP, którymi może dysponować do działań ratowniczych we współpracy z właściwym wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) oraz starostą.

Zadania i organizację OSP określa ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 2490). W świetle art. 3 ww. ustawy, do zadań realizowanych przez jednostki OSP należy podejmowanie działań w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przez:

1) prowadzenie działań ratowniczych, udział w działaniach ratowniczych oraz akcjach ratowniczych,
a także udział w działaniach prowadzonych przez inne służby, inspekcje i straże;

2) udział w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych poza granicami kraju na podstawie umów międzynarodowych;

3) udział w alarmowaniu i ostrzeganiu ludności o zagrożeniach;

4) udział w ochronie ludności;

5) wykonywanie kwalifikowanej pierwszej pomocy;

6) organizowanie ćwiczeń oraz udział w szkoleniach, ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną, gminę lub inne uprawnione podmioty;

7) zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym (miejskim) planie ratowniczym;

8) propagowanie zasad i dobrych praktyk w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów;

9) organizowanie przedsięwzięć służących krzewieniu sportu i kultury fizycznej;

10) organizowanie przedsięwzięć oświatowo-kulturalnych propagujących wiedzę i umiejętności
w zakresie ochrony przeciwpożarowej;

11) upowszechnianie i wspieranie współdziałania między lokalnymi partnerami społecznymi
i gospodarczymi z zakresu ochrony przeciwpożarowej;

12) propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy;

13) wspieranie gminy w realizacji pomocy na rzecz społeczności lokalnej;

14) integrowanie społeczności lokalnej;

15) udział we współpracy międzynarodowej gminy.

Włączenie jednostki OSP do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (KSRG) uwarunkowane jest osiągnięciem przez nią wymaganych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej standardów wyposażenia i wyszkolenia, zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 września 2014 r. w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz.U. z 2014 r., poz. 1317), co pozwala na realizację samodzielnych działań ratowniczych.

Włączenie jednostki do KSRG poprzedzone jest zawarciem porozumienia między właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, tą jednostką a wójtem gminy, burmistrzem lub prezydentem - w przypadku ochotniczych straży pożarnych. 

Porozumienie, które zawierane jest na czas określony, powinno określać:

  • deklarowaną gotowość operacyjną, w tym siły i środki jednostki przewidziane do wykorzystania
    w systemie;
  • zadania ratownicze przewidziane dla jednostki w ramach systemu;
  • wymaganą liczbę i wymagany poziom wyszkolenia ratowników w jednostce;
  • sposób utrzymania stanu gotowości jednostki do działań ratowniczych;
  • sposoby alarmowania jednostki;
  • okres obowiązywania porozumienia;
  • warunki rozwiązania porozumienia.

Do systemu może być włączona także jednostka, która jest wyposażona i której ratownicy są wyszkoleni na poziomie pozwalającym na realizację specjalistycznych czynności ratowniczych, jeżeli jej działalność ma zastosowanie w warunkach przewidzianych w planie ratowniczym. Oceny tych warunków dokonuje właściwy miejscowo komendant powiatowy (miejski) i komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, każdy w zakresie swojej właściwości.

Ewidencję jednostek włączonych do KSRG prowadzi Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.

Stan OSP w KSRG w poszczególnych latach przedstawia się następująco:
2015 – 4195
2016 – 4306
2017 – 4376
2018 – 4439
2019 – 4505
2020 – 4610
2021 – 4736
2022 – 4869
2023 – 5030
Łącznie od 2016 do 2023 włączono do KSRG 835 jednostek!
Ogółem w Polsce, według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. funkcjonuje 15 973 ochotniczych straży pożarnych, z czego 5030 jest włączonych do KSRG.
 

Data powstania: czwartek, 9 maj 2024 14:38
Data opublikowania: czwartek, 9 maj 2024 14:40
Data edycji: czwartek, 9 maj 2024 14:48
Opublikował(a): Mariusz Semenowicz
Zaakceptował(a): Mariusz Semenowicz
Artykuł był czytany: 158 razy
Ilość edycji: 1