Wydział Spraw Obywatelskich
Naczelnik Wydziału - Magdalena Misierewicz-Obrycka
pok. nr 2
tel. 87 423 28 96; centrala wew. 896
Zastępca Naczelnika Wydziału - Renata Puchalska
pok. nr 56
tel. 87 424 12 32; centrala wew. 232
sprawy meldunkowe
pok. nr. 26
tel. 87 424 12 19; centrala wew. 219
dowody osobiste
pok. nr. 28
tel. 87 424 12 20; centrala. wew. 220
tel. 87 424 12 32; centrala. wew. 232
Urząd Stanu Cywilnego
pok. nr. 2
tel. 87 423 28 96; centrala wew. 896
fax 87 423 28 96
e-mail: usc@pisz.home.pl
Kierownik USC - Magdalena Misierewicz-Obrycka
Zastępca Kierownika USC - Marcin Marchewka
Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należy w szczególności:
I. z zakresu Urzędu Stanu Cywilnego:
1) Sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów w Systemie Rejestrów Państwowych;
2) Przyjmowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) uznaniu ojcostwa dziecka,
c) zmianie imienia (imion) dziecka w ciągu 6 m-cy od daty rejestracji aktu urodzenia,
d) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
e) wyborze nazwiska noszonego przez małżonków i dzieci po zawarciu małżeństwa,
f) powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
g) nadaniu dziecku nazwiska zgodnie z art. 90 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
3) Wydawanie decyzji w sprawie zmiany imienia i nazwiska;
4) Wydawanie zaświadczeń:
a) stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
b) stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim osoba może zawrzeć małżeństwo poza granicami kraju,
c) stanie cywilnym,
d) zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
e) nieposiadaniu księgi stanu cywilnego;
5) Wydawanie odpisów skróconych, zupełnych i wielojęzycznych aktów stanu cywilnego;
6) Wpisywanie transkrypcji do Systemu Rejestrów Państwowych aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą;
7) Odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego;
8) Rejestracja zdarzeń, które nastąpiły za granicą Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane lub nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego;
9) Uzupełnienie brakujących danych w aktach stanu cywilnego;
10) Prostowanie aktów stanu cywilnego;
11) Wydawanie zezwoleń na zawarcie związku małżeńskiego przed upływem ustawowego terminu;
12) Dokonywanie wzmianek dodatkowych i przypisków na podstawie orzeczeń sądów, decyzji administracyjnych i aktów stanu cywilnego w sprawach m. in.:
a) przysposobienia,
b) zaprzeczenia ojcostwa,
c) ustalenia ojcostwa,
d) rozwiązania małżeństwa przez rozwód,
e) separacji,
f) ustania małżeństwa przez śmierć współmałżonka,
g) zmiany płci,
h) zmiany imienia lub nazwiska,
i) sprostowania błędów;
13) Prowadzenie i przekazywanie do urzędu statystycznego sprawozdań dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów;
14) Prowadzenie archiwum aktów stanu cywilnego, kompletowanie akt zbiorowych;
15) Organizowanie uroczystości jubileuszowych z okazji długoletniego pożycia małżeńskiego;
16) Współpraca z placówkami dyplomatycznymi i zagranicznymi urzędami stanu cywilnego w zakresie rejestracji stanu cywilnego;
II. Zakres spraw obywatelskich:
17) Dokonywanie zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i pobyt czasowy;
18) Wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców, rejestru PESEL oraz rejestru dowodów osobistych;
19) Prowadzenie rejestru mieszkańców, prowadzenie i aktualizacja rejestrów PESEL, rejestru dowodów osobistych i rejestru danych kontaktowych;
20) Prowadzenie rejestru wyborców i sporządzanie spisów wyborców;
21) Udostępnianie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL;
22) Prowadzenie spraw związanych ze spisem ludności;
23) Prowadzenie spraw z zakresu repatriacji;
24) Wydawanie dowodów osobistych;
25) Prowadzenie i udostępnianie danych z dokumentacji związanej z dowodem osobistym;
26) Nadawanie Nr PESEL;
27) Prowadzenie rejestru zastrzeżeń numerów PESEL;
28) Prowadzenie postępowań wyjaśniających i orzekanie w sprawach meldunkowych;
29) Sporządzanie sprawozdań statystycznych i innych opracowań związanych z ruchem ludności;
30) Przekazywanie korespondencji konsularnej dla mieszkańców;
31) Prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych w zakresie prowadzonych zbiorów.
32) Współpraca z wydziałami, komórkami organizacyjnymi Urzędu i jednostkami organizacyjnymi Gminy w zakresie przygotowania projektów wieloletnich i strategicznych dokumentów dotyczących rozwoju Gminy, a także opracowywania raportów, analiz i ocen realizacji przyjętych programów rozwoju Gminy, w tym Strategii Rozwoju Gminy Pisz.