Do zadań Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego należy w szczególności:
1) Wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012r., poz. 647), w tym:
a) prowadzenie procedur związanych z przygotowaniem i uchwalaniem zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Pisz,
b) prowadzenie procedur związanych z przygotowaniem i uchwalaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie miasta i gminy Pisz,
c) opiniowanie projektów zmian studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin sąsiednich,
d) opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego województwa i gmin sąsiednich,
e) prowadzenie ewidencji obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i zmian tych planów,
f) prowadzenie procedur związanych z wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy i prowadzenie rejestrów w/w decyzji,
g) prowadzenie procedur związanych z wygaszaniem decyzji o warunkach zabudowy,
h) prowadzenie procedur związanych z wydawaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i prowadzenie rejestrów w/w decyzji,
i) wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
j) wydawanie zaświadczeń i informacji o przeznaczeniu terenów w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Pisz,
k) wydawanie zaświadczeń i informacji o przeznaczeniu terenów w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego,
l) wydawanie informacji o przeznaczeniu terenów nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego,
m) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem tzw. renty planistycznej,
2) Wydawanie opinii urbanistycznych dla potrzeb gospodarki gruntami w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Gminy,
3) Prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem projektów reklam na terenie miasta i gminy Pisz,
4) wydawanie opinii w sprawach z zakresu geodezyjnych podziałów nieruchomości, na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.),
5) prowadzenie procedur związanych z wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.),
6) Prowadzenie w zakresie działania Wydziału spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych i ich dokumentacji w myśl ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – prawo zamówień publicznych,
7) Prowadzenie spraw dotyczących zabytków, należących do kompetencji Burmistrza, z zakresu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.).