Do zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami należy w szczególności:
1) Prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i placów,
2) Prowadzenie spraw związanych z numeracją porządkową nieruchomości,
3) Prowadzenie spraw dotyczących podziału i scalania nieruchomości,
4) Prowadzenie spraw związanych z rozgraniczeniem nieruchomości,
5) Ewidencja nieruchomości komunalnych w formach opisowej i graficznej,
6) Prowadzenie spraw związanych z wyceną nieruchomości komunalnych i wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z gminnego zasobu nieruchomości,
7) Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości za wyjątkiem:
a) administrowania nieruchomościami wymienionymi w § 27 pkt 25,
b) czynności wykonywanych w stosunku do nieruchomości zarządzanych lub użytkowanych przez jednostki organizacyjne Gminy, wynikających z uprawnień zarządcy lub użytkownika,
8) Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem nieruchomości gminnych,
9) Prowadzenie spraw związanych z prawem trwałego zarządu,
10) Prowadzenie spraw związanych z ustanowieniem warunków użytkowania gruntów,
11) Prowadzenie w zakresie działania Wydziału spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych i ich dokumentacji w myśl ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych,
12) Prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów na umieszczenie reklam na mieniu komunalnym, z wyłączeniem pasów drogowych dróg gminnych,
13) Sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego,
14) Prowadzenie spraw związanych ze zbywaniem nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości,
15) Prowadzenie spraw związanych z oddawaniem gruntów w użytkowanie wieczyste,
16) Prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości,
17) Prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia z mocy prawa i na wniosek,
18) Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wysokości i wypłacaniem odszkodowań za nieruchomości przejęte przez Gminę,
19) Podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym o wpis w księdze wieczystej,
20) Prowadzenie spraw związanych z regulacją geodezyjno-prawną nieruchomości komunalnych,
21) Prowadzenie spraw związanych z przekształcaniem prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności,
22) Współpraca z organami Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego w zakresie regulacji prawnej nieruchomości,
23) Prowadzenie spraw związanych z obciążaniem nieruchomości komunalnych ograniczonymi prawami rzeczowymi,
24) Prowadzenie spraw związanych z określaniem współudziału w częściach wspólnych nieruchomości,
25) Prowadzenie spraw związanych z wnoszeniem nieruchomości komunalnych jako aportów do spółek,
26) Prowadzenie spraw związanych ze zbywaniem lokali na rzecz najemców lub dzierżawców,
27) Ewidencja sprzedaży nieruchomości gminnych,
28) Prowadzenie spraw związanych z ustaleniem opłat adiacenckich,
29) Prowadzenie spraw związanych z zamianą nieruchomości gminnych.