Zarządzenie NR 26/04 Burmistrza Gminy i Miasta Pisz z dnia 12 marca 2004 roku
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy i Miasta Pisz.
BURMISTRZA GMINY i MIASTA PISZ
z dnia 12 marca 2004 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy i Miasta Pisz.
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 ) oraz § 22 Statutu Gminy i Miasta Pisz stanowiącego załącznik Nr 1 do Uchwały Nr IV/35/2002 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie Statutu Gminy i Miasta Pisz( Dz.Urz. Województwa Warmińsko- Mazurskiego z 2003 roku Nr 11 poz. 214, Nr 34, poz. 498 )
zarządzam co następuje:
Nadaję Regulamin Organizacyjny Urzędowi Gminy i Miasta w Piszu w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.
Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy i Miasta Pisz.
Traci moc Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy i Miasta Pisz stanowiący załącznik do Uchwały Nr XXXIV/360/2001 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie zmiany oraz ustalenia tekstu jednolitego Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i Miasta w Piszu, zmieniony zarządzeniem Nr 12/2003 Burmistrza Gminy i Miasta Pisz z dnia 19 lutego 2003 roku, zarządzeniem Nr 29/2003 Burmistrza Gminy i Miasta Pisz z dnia 18 marca 2003 roku, zarządzeniem Nr 44/2003 Burmistrza Gminy i Miasta Pisz z dnia 23 kwietnia 2003 roku, zarządzeniem Nr 53/2003 Burmistrza Gminy i Miasta Pisz z dnia 14 maja 2003 roku oraz zarządzeniem Nr 136/2003 Burmistrza Gminy i Miasta Pisz z dnia 16 października 2003 roku.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrza Gminy i Miasta Pisz
z dnia 12 marca 2004 r.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy i Miasta w Piszu określa jego organizację i zasady funkcjonowania, a w szczególności:
- organizację Urzędu Gminy i Miasta w Piszu, zwanego dalej Urzędem,
- zasady funkcjonowania Urzędu,
- zakres działania wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy.
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- samodzielnym stanowisku pracy - należy przez to rozumieć wewnętrzne, samodzielne komórki organizacyjne Urzędu działające poza wydziałami,
- Naczelnikach - należy przez to rozumieć Naczelników wydziałów oraz kierowników jednostek równorzędnych, to jest: Kierownika Biura Rady Miejskiej, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
- Jednostkach organizacyjnych Urzędu - należy przez to rozumieć wydziały i samodzielne stanowiska pracy Urzędu,
- Jednostkach organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną utworzoną do realizacji zadań Gminy,
- Gminie - należy przez to rozumieć Gminę i Miasto Pisz
- Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy i Miasta Pisz,
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Piszu,
- Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy i Miasta w Piszu,
- Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy i Miasta Pisz,
- Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy i Miasta Pisz,
- Zastępcy Burmistrza - należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Gminy i Miasta Pisz,
- Wydziałach - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne Urzędu o tej nazwie oraz Biuro Rady Miejskiej i Urząd Stanu Cywilnego.
Urząd jest jednostką budżetową i organizacyjną Gminy, przy pomocy której Burmistrz wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, wynikające z zadań własnych Gminy, zadań zleconych z mocy ustaw lub przejętych przez Gminę w wyniku porozumień z organami administracji rządowej i samorządowej.
Urząd działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu Gminy, Regulaminu oraz aktów prawnych wydawanych przez Radę oraz Burmistrza.
Siedzibą Urzędu jest Miasto Pisz.
Urząd jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
ZASADY KIEROWANIA URZĘDEM
- Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.
- Burmistrz dokonuje czynności z zakresu prawa pracy na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Burmistrz kieruje Urzędem poprzez wydawanie zarządzeń i pism okólnych oraz poleceń służbowych.
Nadzór nad jednostkami organizacyjnymi Gminy i Miasta Pisz oraz spółkami komunalnymi, jest sprawowany przez Burmistrza osobiście oraz przy pomocy właściwych wydziałów i pracowników samodzielnych stanowisk pracy Urzędu.
- W celu zapewnienia realizacji przez Urząd zadań o szczególnym znaczeniu dla Gminy, Burmistrz może w drodze zarządzenia, powołać zespół zadaniowy lub pełnomocnika.
- W skład zespołów zadaniowych mogą wchodzić pracownicy Urzędu oraz osoby spoza
Urzędu.
ORGANIZACJA URZĘDU
Urząd składa się z:
- wydziałów,
- samodzielnych stanowisk pracy,
- W skład Urzędu wchodzą następujące wydziały, oznaczone odpowiednio symbolami:
- Biuro Rady Miejskiej – BRM,
- Wydział Organizacyjny – Or,
- Urząd Stanu Cywilnego – USC,
- Wydział Spraw Obywatelskich, Kultury i Zdrowia – OKZ
- Wydział Gospodarki Komunalnej i Rozwoju – GKR
- Wydział Finansowy – Fn
- Wydział Zagospodarowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami – ZPN
- Biuro Rady Miejskiej – BRM,
- W skład Urzędu wchodzą również samodzielne stanowiska pracy na prawach samodzielnych komórek organizacyjnych, oznaczone odpowiednio symbolami :
- Radca Prawny – Rp,
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych – PN,
- Samodzielne stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego - AW
- Samodzielne stanowisko ds. Integracji z Unią Europejską – UE
- Wydziałami kierują Naczelnicy wydziałów z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4.
- Urzędem Stanu Cywilnego kieruje Kierownik.
- Biurem Rady Miejskiej kieruje Kierownik.
- Wydziałem Finansowym kieruje Skarbnik.
- W Wydziale Zagospodarowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami tworzy się stanowisko zastępcy Naczelnika, który nadzoruje bezpośrednio pracę wyodrębnionego zakresu działania wydziału określonego przez Naczelnika wydziału.
- W Wydziale Finansowym tworzy się dwa stanowiska zastępców Naczelnika, którzy nadzorują bezpośrednio pracę wyodrębnionego zakresu działania wydziału określonego przez Skarbnika.
- W wydziałach, w których nie utworzono stanowisk, o których mowa w ust. 1 i 2 funkcję zastępcy pełni wyznaczony pracownik wydziału.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU
ZAKRESY ZADAŃ BURMISTRZA, ZASTĘPCY BURMISTRZA, SEKRETARZA GMINY I SKARBNIKA GMINY.
Do zakresu zadań Burmistrza należy:
- reprezentowanie Urzędu na zewnątrz,
- podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Urzędu,
- zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu oraz jego pracowników,
- okresowe zwoływanie narad z udziałem kierowników poszczególnych komórek
organizacyjnych w celu uzgodnienia ich współdziałania i realizacji zadań,
- koordynowanie działalności komórek organizacyjnych Urzędu oraz organizowanie ich
współpracy,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w
szczególności dotyczących podziału zadań,
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, o ile Statut Gminy nie stanowi
inaczej,
- czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu,
- upoważnianie swojego Zastępcy lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego
imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- ocena pracowników mianowanych,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla burmistrza przez przepisy prawa oraz
uchwały Rady Miejskiej.
Do zakresu działania Zastępcy Burmistrza należy przede wszystkim:
- zastępowanie Burmistrza w czasie jego nieobecności,
- podpisywanie w imieniu Burmistrza decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu działania Gminy.
Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu,
a w szczególności:
- nadzór nad opracowywaniem projektów zmian Regulaminu,
- nadzór nad opracowywaniem zakresów czynności na stanowiskach pracy,
- nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,
- przedkładanie Burmistrzowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu,
- koordynacja i nadzór nad pracami remontowymi w Urzędzie i zakupem środków trwałych,
- koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
- załatwianie innych spraw na polecenie lub z upoważnienia Burmistrza.
Do zadań Skarbnika należy:
- sporządzanie projektu roboczego budżetu gminy i jej jednostek pomocniczych, oraz
przedkładanie go w obowiązującym terminie do uchwalenia,
- opracowywanie we współpracy z komórkami Urzędu programów i prognoz finansowych
dla Gminy
- bieżące rozliczanie budżetu gminy oraz okresowe informowanie organów Gminy o przebiegu jego realizacji,
- kontrasygnowanie dokumentów stanowiących podstawę do wydatkowania środków
finansowych oraz innych świadczeń majątkowych,
- kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej,
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawach finansowych i majątkowych
przekraczających zakres zwykłego zarządu,
- kontrolowanie działalności gospodarczej i finansowej prowadzonej w ramach Gminy,
- współdziałanie z organami finansowymi administracji państwowej i bankami,
- przedstawianie organom Gminy sprawozdań z działalności finansowej Gminy.
ZADANIA NACZELNIKÓW WYDZIAŁÓW
I PRACOWNIKÓW SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY
Do zadań i obowiązków naczelników wydziałów i pracowników samodzielnych stanowisk pracy należy :
- załatwianie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w zakresie udzielonych pełnomocnictw,
- opracowywanie wniosków do projektów programów rozwoju społeczno - gospodarczego Gminy oraz realizacja zadań wynikających z przyjętych programów,
- opracowywanie wniosków do projektu budżetu Gminy, wniosków do wieloletnich programów inwestycyjnych oraz projektów planów finansowych dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w części dotyczącej wydziału lub samodzielnego stanowiska pracy,
- nadzór nad ustalaniem cen i opłat stanowiących przychody podległych jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz,
- opracowywanie projektów aktów prawnych oraz ich realizacja,
- sporządzanie projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wystąpienia Komisji Rady, przygotowywanie materiałów niezbędnych do udzielenia odpowiedzi,
- współdziałanie z innymi wydziałami i samodzielnymi stanowiskami pracy w celu realizacji zadań wymagających uzgodnień,
- opracowywanie sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów, zarządzeń, pism okólnych i poleceń Burmistrza,
- uczestnictwo w sesjach Rady i posiedzeniach komisji Rady zgodnie z dyspozycją Burmistrza lub Zastępcy Burmistrza,
- współdziałanie z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi i pozarządowymi,
- realizacja zadań własnych i zadań zleconych Gminy z zakresu administracji rządowej oraz zadań przejętych przez Gminę z zakresu administracji rządowej lub samorządowej na podstawie porozumienia z jej organami,
- wykonywanie zadań i obowiązków w zakresie obronności i ochrony ludności,
- kierowanie całokształtem pracy wydziału, zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań wydziału lub samodzielnych stanowisk pracy wynikających z niniejszego regulaminu,
- programowanie działalności wydziału lub samodzielnego stanowiska pracy,
- udzielanie wyjaśnień w sprawach petycji, skarg i wniosków,
- nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników postanowień regulaminów obowiązujących w Urzędzie oraz tajemnicy państwowej, skarbowej i służbowej,
- nadzór ogólny nad prawidłowym wykonywaniem przez pracowników jednostki organizacyjnej, czynności kancelaryjnych
- prowadzenie i aktualizacja baz danych w postaci zapisów elektronicznych według kompetencji merytorycznych jednostki, współpraca z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie aktualizacji danych,
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy wydziału lub samodzielnych stanowisk pracy,
- współpraca z Punktem Przyjęć Interesanta w szczególności w zakresie wdrażania systemu rejestracji i obiegu dokumentów oraz aktualizacji obowiązujących procedur załatwianych spraw,
- dbałość o kompetentną i kulturalną obsługę klientów.
ZAKRESY DZIAŁANIA WYDZIAŁÓW
Do zadań Biura Rady Miejskiej należy:
- obsługa merytoryczna i prawna oraz organizacyjno-techniczna Rady, jej komisji oraz klubów radnych,
- prowadzenie rejestrów uchwał Rady, Komisji oraz interpelacji i zapytań radnych,
- zapewnianie niezbędnej pomocy radnym w sprawowaniu przez nich mandatów, w tym w sprawach interwencji,
- współudział w organizowaniu i przeprowadzaniu wyborów samorządowych, parlamentarnych, prezydenckich oraz referendów,
- przesyłanie uchwał Rady do Wojewody oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy :
- prowadzenie wykazu aktów prawa miejscowego,
- organizacyjne zabezpieczenie wykonania uchwał Rady Miejskiej w Piszu
- zapewnienie organizacji i sprawnego funkcjonowania Urzędu:
- zapewnienie obsługi interesantów w Urzędzie,
- nadzór nad zabezpieczeniem mienia Urzędu,
- prowadzenie archiwum,
- obsługa centrali telefonicznej, faksu, internetu,
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji Urzędu,
- nadzór, koordynowanie i kontrola rozpatrywania skarg, wniosków i listów,
- gospodarka środkami rzeczowymi, drukami i formularzami,
- planowanie adaptacji, remontów i napraw oraz konserwacji budynku Urzędu,
- prenumerata fachowych czasopism i dzienników urzędowych.
- zapewnienie obsługi interesantów w Urzędzie,
- obsługa Burmistrza:
- przygotowywanie materiałów i obsługa interesantów,
- obsługa Sekretariatu Burmistrza i Zastępcy Burmistrza,
- koordynacja prac w zakresie przygotowywania projektów zarządzeń i sposobu ich wykonywania,
- prowadzenie ewidencji aktów prawnych Burmistrza.
- dokonywanie analiz finansowych związanych ze sporządzaniem wniosków o dofinansowanie realizowanych przez Gminę zadań oraz innych analiz finansowych zleconych przez Burmistrza lub Zastępcę Burmistrza
- przygotowywanie materiałów i obsługa interesantów,
- prowadzenie spraw kadrowych i działalności socjalnej:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych, dla których Burmistrz jest organem założycielskim
- kontrola dyscypliny pracy oraz innych zagadnień w ramach kontroli wewnętrznej,
- przygotowywanie materiałów do przeprowadzenia postępowania dyscyplinarnego wobec pracowników Urzędu,
- organizacja robót publicznych i prac interwencyjnych
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych, dla których Burmistrz jest organem założycielskim
- obsługa techniczna Urzędu:
- zapewnienie utrzymania czystości w pomieszczeniach budynku Urzędu i wokół niego,
- zapewnienie stałego dozoru budynku, dyżurów w czasie trwania prac Rady, komisji i innych organów, po godzinach urzędowania,
- rozliczanie kart drogowych kierowcy,
- utrzymywanie w sprawności środków transportu będących na wyposażeniu Urzędu,
- zapewnienie prawidłowości warunków pracy, bhp i ppoż,
- stałe aktualizowanie i dbałość o tablice informacyjne w Urzędzie oraz na terenie Gminy,
- zapewnienie utrzymania czystości w pomieszczeniach budynku Urzędu i wokół niego,
- prowadzenie zakupów, z przestrzeganiem ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
- opracowywanie projektów w zakresie zmian struktury organizacyjnej i regulaminów wewnętrznych,
- nadzór nad realizacją zaleceń pokontrolnych,
- szkolenie i doskonalenie zawodowe pracowników,
- organizacja przygotowań i przeprowadzanie wyborów:
- do Sejmu i Senatu, na Prezydenta RP,
- do Parlamentu Europejskiego
- samorządowych
- do innych organów w ramach upoważnień ustawowych,
- do Sejmu i Senatu, na Prezydenta RP,
- zapewnienie obsługi i udzielanie pomocy przy przeprowadzaniu konsultacji społecznych i referendum.
- prowadzenie zadań z zakresu komputeryzacji Urzędu:
- przegląd i konserwacja sprzętu komputerowego oraz usuwanie drobnych usterek,
- nadzór nad oprogramowaniem zainstalowanym w komputerach będących własnością Urzędu,
- współpraca przy wdrażaniu nowych programów komputerowych,
- współdziałanie z pracownikami Urzędu obsługującymi sprzęt komputerowy w zakresie
przestrzegania prawidłowości eksploatacji tego sprzętu,
- obsługa poczty elektronicznej,
- prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego i programów,
- prowadzenie ewidencji licencji na oprogramowania,
- organizacja prac projektowych dotyczących systemów i programów.
- przegląd i konserwacja sprzętu komputerowego oraz usuwanie drobnych usterek,
- obsługa interesantów w Punkcie Przyjęć Interesanta w zakresie:
- kompleksowej informacji,
- kancelarii Urzędu,
- kompleksowej informacji,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą Zgromadzeń Wspólników spółek będących własnością Gminy,
- inicjowanie udziału w programach pomocowych oraz współpraca w tworzeniu do nich projektów w zakresie kompetencji Wydziału.
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
- przyjmowanie oświadczeń o:
- wstąpieniu w związek małżeński,
- braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwolenia na zawarcie związku małżeńskiego,
- wyborze nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
- wstąpieniu w związek małżeński w przypadku grożącego niebezpieczeństwa,
- powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- uznaniu dziecka,
- uznaniu dziecka w wypadku grożącego niebezpieczeństwa.
- wstąpieniu w związek małżeński,
- sporządzanie i aktualizacja ksiąg stanu cywilnego dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów wg. zasad określonych prawem o aktach stanu cywilnego,
- wydawanie decyzji w sprawach wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego,
- kompletowanie dokumentów do akt zbiorczych ksiąg urodzeń, małżeństw i zgonów,
- przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorczych, dokonywanie przypisów wzmianek dodatkowych w księgach i przesyłanie przypisów wzmianek wg. właściwości, przekazywanie ksiąg 100 letnich do archiwum państwowego,
- prowadzenie skorowidzów aktów stanu cywilnego,
- załatwianie spraw konsularnych w zakresie określonym w przepisach szczególnych,
- wydawanie zaświadczeń do ślubu konkordatowego,
- realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych ( tj. Dz. U z 2001 roku, Nr 87 poz. 960 z późn. zm.):
- powiadamianie organów ewidencji ludności o zdarzeniach mających wpływ na stan cywilny,
- stwierdzanie zgodności danych zawartych we wniosku osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego,
- wydawanie odpisów aktów urodzeń i małżeństw
- powiadamianie organów ewidencji ludności o zdarzeniach mających wpływ na stan cywilny,
- organizacja jubileuszy pięćdziesięciolecia pożycia małżeńskiego.
Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich, Kultury i Zdrowia należy:
- prowadzenie spraw w zakresie zbiórek publicznych i zezwoleń na zgromadzenia ,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych za wyjątkiem zadań określonych w § 22 pkt.9 ,
- współpraca z organami sprawiedliwości i policji w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,
- współudział w działaniach na rzecz poprawy jakości i ochrony konsumenta,
- przekazywanie właściwym organom informacji o zachorowaniach na choroby zakaźne,
- zapewnienie prawidłowego stanu opieki lekarskiej, pielęgniarskiej, świadczonej przez placówki otwarte opieki zdrowotnej
- współdziałanie z organami inspekcji sanitarnej dla zapewnienia ludności higienicznych warunków pracy, nauki i bytowania,
- współpraca z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii,
- prowadzenie spraw z zakresu kancelarii tajnej.
- inicjowanie udziału w programach pomocowych oraz współpraca w tworzeniu do nich projektów w zakresie kompetencji Wydziału,
- inicjowanie działań na rzecz rozwoju Małych, Średnich Przedsiębiorstw,
- opracowywanie programów i planów promocyjnych Gminy, w tym kalendarza imprez kulturalnych i sportowych,
- inspirowanie i koordynacja działań w zakresie opracowywania publikacji wydawnictw promocyjno-informacyjnych, prowadzenie spraw związanych ze współpracą Gminy z zagranicą, w tym nadzór nad realizacją umów partnerskich,
- tworzenie lobbingu dla przedsięwzięć mających na celu rozwój społeczno-gospodarczy Gminy,
- współpraca z samorządami gminnymi i powiatowymi oraz lokalnymi przedsiębiorcami w zakresie wspólnego promowania Gminy,
- koordynacja prac związanych z udziałem Gminy w stowarzyszeniach, związkach i porozumieniach z jednostkami samorządu terytorialnego oraz administracją rządową,
- współpraca i nadzór nad Piskim Domem Kultury, Miejsko-Gminną Biblioteką Publiczną, Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Sportu i Rekreacji, Ośrodkiem Kultury i Rekreacji w Wiartlu, Muzeum Ziemi Piskiej,
- działanie na rzecz promocji kultury, sportu i turystyki,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, zrzeszeniami przedsiębiorstw, stowarzyszeniami w zakresie promocji i rozwoju samorządności lokalnej
- obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
- nadzór nad funkcjonowaniem świetlic wiejskich
- wykonywanie zadań gminy wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125 poz. 1371 z późn. zm. )
- prowadzenie spraw związanych z realizacją świadczeń rodzinnych
- prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej, ochrony przeciwpożarowej i innych spraw określonych ustawą z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21 poz. 205 z późn. zm),
- prowadzenie spraw zasiłków żołnierskich
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad Zespołem Ekonomicznej Obsługi Szkół i Przedszkoli oraz innymi jednostkami realizującymi zadania gminy z zakresu oświaty.
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej i Rozwoju należy:
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz rozbudowa systemów inżynieryjnych, oczyszczania, zieleni, usług komunalnych oraz współpraca z jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie,
- zapewnienie prawidłowego stanu technicznego komunalnych zasobów mieszkaniowych i obiektów użyteczności publicznej, oraz obiektów jednostek budżetowych miasta i gminy,
- zapewnienie należytego stanu sanitarnego, czystości i porządku w gminie ,
- efektywne wykorzystanie środków finansowych i środków produkcji przeznaczonych na zadania remontowo-budowlane,
- koordynowanie wykonawstwa remontów bieżących i zapewnienie prawidłowego przebiegu realizacji tych zadań,
- prowadzenie gospodarki lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,
- utrzymanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi oraz sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi,
- prowadzenie spraw związanych z orzecznictwem w sprawach lokalowych,
- wykonywanie egzekucji w sprawach lokalowych oraz usuwanie skutków samowoli lokalowej,
- prowadzenie ewidencji urządzeń komunalnych, kontrola prawidłowej ich eksploatacji,
- inspirowanie rozwoju gospodarki mieszkaniowej i realizacja polityki mieszkaniowej,
- przygotowywanie propozycji w zakresie organizacji oraz utrzymania zieleni komunalnej,
- opiniowanie lokalizacji i miejsc składowania odpadów oraz kontrola eksploatacji wysypisk,
- orzekanie w sprawach należących do kompetencji gminy wynikających z ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 71 poz. 838 z późn. zm.),
- zarządzanie siecią dróg gminnych,
- budowa i modernizacja dróg gminnych,
- prowadzenie ewidencji dróg i mostów zarządzanych przez Gminę,
- zlecanie wykonania dokumentacji technicznej pod planowane inwestycje,
- negocjowanie warunków umów i przygotowanie projektów umów na realizację inwestycji,
- nadzór i koordynacja prac związanych z realizacją inwestycji,
- prowadzenie odbiorów inwestycji,
- zapewnienie dostaw inwestorskich,
- rozliczanie inwestycji pod względem merytorycznym i finansowym,
- wydawanie decyzji w sprawach dodatków mieszkaniowych,
- udzielanie zamówień publicznych i prowadzenie ich dokumentacji w myśl ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oświetlenia dróg, ulic , placów,
- zakładanie i utrzymywanie schroniska dla bezdomnych i pozbawionych opieki zwierząt,
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu komunikacyjnego,
- współdziałanie ze służbą kwarantanny i ochrony roślin w zakresie sygnalizacji pojawienia chwastów, chorób, szkodników w uprawach i nasadzeniach oraz nadzór nad ich zwalczaniem,
- współpraca ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych i organizacji profilaktyki weterynaryjnej,
- opracowywanie wspólnie ze służbami doradczymi planu upowszechnieniowo wdrożeniowego i szkoleń,
- współdziałanie ze służbami inwestycyjnymi w zakresie planowania i realizacji inwestycji technicznych i produkcyjnych w rolnictwie,
- nadzorowanie gospodarki zadrzewieniowej, łowieckiej, oraz dokonywanie ocen i określanie kierunków rozwoju, szacowanie szkód wyrządzonych przez wilki i bobry,
- nadzór nad utrzymaniem urządzeń zbiorowego zaopatrzenia wsi w wodę, inicjowanie prac społecznych związanych ze skanalizowaniem wsi,
- prowadzenie ewidencji w formie opisowej, graficznej obiektów i terenów wymagających ochrony oraz obiektów i terenów uciążliwych dla otoczenia i środowiska oraz podejmowanie przeciwdziałania ujemnym skutkom działalności gospodarczej, a w szczególności:
- ewidencjonowanie objętych ochroną złóż kopalin, rezerwatów, parków, pomników przyrody, zabytków kultury materialnej, terenów chronionego krajobrazu wraz z bieżącą informacją o ich stanie formalno-prawnym,
- ewidencjonowanie emitorów zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, uciążliwego źródła ścieków oraz ich odprowadzania i miejsca zrzutu do wód powierzchniowych, wysypisk i wylewisk odpadów, miejsc składowania stałych i płynnych substancji chemicznych, wyrobisk po eksploatacji kopalin, źródeł uciążliwego hałasu-wibracji wraz z bieżącą informacją o ich uciążliwości i stanie formalno-prawnym,
- ewidencjonowanie objętych ochroną złóż kopalin, rezerwatów, parków, pomników przyrody, zabytków kultury materialnej, terenów chronionego krajobrazu wraz z bieżącą informacją o ich stanie formalno-prawnym,
- zbieranie materiałów i informacji dotyczących oceny jakości środowiska i zgłaszanie wniosków mających na celu poprawę stanu i właściwego kształtowania środowiska,
- uzgadnianie i opiniowanie lokalizacji inwestycji pod względem wpływu na zanieczyszczenie i ochronę środowiska, udzielanie informacji o terenie,
- prowadzenie ewidencji złóż kopalin (punktów eksploatacji) będących w gestii Gminy oraz nadzór nad eksploatacją złóż kopalin prowadzoną przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa,
- przygotowanie i wydawanie decyzji na usunięcie drzew i krzewów, wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów,
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających fakt prowadzenia lub pracy w gospodarstwie rolnym,
- udział w opracowywaniu Regionalnych Programów Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich,
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji gospodarstwa i działek rolnych,
- przygotowywanie dokumentów i prowadzenie spisów rolnych,
- przeciwdziałanie degradacji gruntów rolnych i leśnych,
- przygotowywanie wniosków o środki pomocowe w celu realizacji inwestycji,
- rejestracja psów ras uznawanych za agresywne,
- nadzór nad urządzeniami melioracji wodnych szczegółowych stanowiących własność Gminy Pisz,
- opiniowanie i uzgadnianie projektów prac geologicznych i górniczych prowadzonych na terenie gminy Pisz,
- opiniowanie wniosków o wydanie pozwoleń wodonoprawnych dotyczących obszaru Gminy,
- przygotowywanie opinii dotyczących utworzenia obszarów ochronnych ( lasów, stref chronionych krajobrazu, parków krajobrazowych i narodowych ),
- opiniowanie programów gospodarki odpadami, w tym odpadami niebezpieczeniami, wytwarzanymi i gromadzonymi przez osoby prawne,
- opracowywanie gminnych planów gospodarki odpadami i ochrony środowiska,
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych,
- prowadzenie działań zmierzających do pozyskiwania środków z funduszy Unii Europejskiej.
- prowadzenie spraw związanych z egzekwowaniem wykonywania obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej rolników.
Do zadań Wydziału Finansowego należy :
- zapewnienie bilansowania finansowych potrzeb Gminy dochodami własnymi i zasilającymi,
- nadzór i kontrola nad działalnością finansową podległych podmiotów gospodarczych,
- opracowywanie sprawozdań z wykonania planu finansowego,
- prowadzenie obsługi kasowo-księgowej,
- współpraca z Izbami Obrachunkowymi, Urzędami Skarbowymi i bankami,
- analiza wykonania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami,
- bieżąca realizacja polityki podatkowej oraz wymiar, kontrola i pobór zobowiązań pieniężnych od rolników oraz podatków i opłat lokalnych,
- opracowywanie wniosków o ulgi, obniżki i odroczenia w podatkach i opłatach lokalnych oraz umarzanie i rozkładanie na raty zaległych zobowiązań podatkowych i innych należności w granicach uprawnień,
- kontrola gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych,
- prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości budżetu oraz sprawozdawczości z jego wykonania
- realizacja wydatków osobowych Urzędu
- wydawanie zaświadczeń o nieposiadaniu zaległości podatkowych i o stanie majątkowym,
- sprawowanie nadzoru nad celowością wydatków środków zadań zleconych,
- opracowywanie propozycji co do wysokości podatków i opłat lokalnych,
- opracowywanie analiz sytuacji finansowej Gminy.
- obsługa finansowa programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej
- windykacja należności z zastrzeżeniem § 26 pkt. 62,
Do zadań Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami należy:
- przygotowywanie projektów w sprawie gospodarki nieruchomościami i zapewnienia ładu przestrzennego na terenie gminy Pisz
- sprawowanie zarządu mieniem gminnym,
- ustalanie praw do gruntów komunalnych na rzecz osób prawnych i fizycznych,
- sprzedaż nieruchomości oraz ustalanie cen, opłat i rozliczeń za sprzedaż nieruchomości,
- zlecanie podziałów działek pod budownictwo mieszkaniowe,
- wykonywanie prawa pierwokupu,
- prowadzenie ewidencji nazw ulic i placów,
- orzekanie w sprawie przejęcia nieruchomości na rzecz Gminy,
- ustalanie, które nieruchomości stanowią mienie Gminy,
- sporządzenie projektu wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
- przygotowanie planu zagospodarowania i regulaminu użytkowania gruntów i urządzeń dla wspólnoty gruntowej,
- przygotowanie projektów rozporządzania wspólnotami gruntowymi,
- wnioskowanie o wywłaszczenie, odszkodowanie, nadanie nieruchomości zamiennej, oraz o zwrot nieruchomości,
- wyznaczanie terminu do zawarcia umowy przeniesienia własności nieruchomości,
- określenie niezbędnych służebności
- ustalanie obowiązków budowy i utrzymania odpowiednich urządzeń na wywłaszczonym gruncie gminnym,
- zwalnianie nieruchomości zamiennej od obciążeń,
- podejmowanie rozstrzygnięć w sprawie sprzedaży na terenach wiejskich gruntów zabudowanych obiektami zabytkowymi wymagającymi odbudowy lub remontu osobom fizycznym,
- zarządzanie nieruchomościami, które nie zostały oddane w zarząd, użytkowanie wieczyste lub użytkowanie,
- dokonywanie zamiany gruntów,
- określanie udziału we współużytkowaniu wieczystym gruntu przy sprzedaży lokali,
- wnioskowanie o zmianę wielkości udziałów właścicieli poszczególnych lokali we współwłasności domu oraz we współużytkowaniu wieczystym gruntu po dokonaniu przebudowy lub rozbudowy,
- określanie zasad przeznaczenia do sprzedaży lokali w domach wielomieszkaniowych,
- prowadzenie spraw związanych z rozwiązaniem umowy o użytkowanie wieczyste i odebraniem gruntów,
- przyjmowanie zgłoszeń roszczeń o odszkodowanie od osób, którym przysługiwało ograniczone prawo rzeczowe na nieruchomościach oddanych w użytkowanie wieczyste,
- występowanie z wnioskami o wykreślenie z ksiąg wieczystych długów i ciężarów na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste,
- występowanie z żądaniem, aby właściciel, który nie odbudował lub nie wyremontował w terminie obiektu zabytkowego na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste, bądź nie zabudował w terminie określonym w umowie działki nabytej pod budowę domu lub budynku, przeniósł własność nabytej działki na rzecz Gminy za odpowiednim wynagrodzeniem,
- wydawanie decyzji o przekazaniu gruntów jednostkom organizacyjnym w zarząd oraz na zasadzie umów o przekazanie nieruchomości między tymi jednostkami, bądź umów o nabycie nieruchomości,
- podejmowanie decyzji o ustanowieniu, zakresie i warunkach użytkowania gruntów,
- orzekanie o wygaśnięciu prawa użytkowania,
- orzekanie o wygaśnięciu prawa zarządu,
- przyjmowanie wniosków o przejęcie zbędnych nieruchomości lub ich części,
- ustalanie opłat rocznych za dzierżawę gruntów,
- stosowanie obniżek aż do całkowitego zwolnienia włącznie, ceny sprzedaży obiektów wpisanych do rejestru zabytków oraz opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów wpisanych do rejestru zabytków,
- ustalanie opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, zarząd i użytkowanie nieruchomości,
- wprowadzanie i naliczanie opłat rocznych na niewykorzystanie gruntów zgodnie z przeznaczeniem,
- wydawanie decyzji o przekazaniu gruntów w zarząd, użytkowanie lub użytkowanie wieczyste posiadaczom gruntów, którzy legitymują się dokumentami o przekazaniu gruntów, wydanymi w formie prawem przewidzianej i nie wystąpili do dnia 31.12.1988r. o uregulowanie stanu prawnego,
- orzekanie o przeniesieniu własności działki, jej wielkości, oraz ustanowieniu służebności gruntowej pod budynkami na rzecz właściciela tych budynków,
- przygotowanie i przekazywanie terenu pod inwestycje.
- wydawanie decyzji administracyjnych o zatwierdzeniu podziału gruntów
- wydawanie decyzji administracyjnych o naliczeniu opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości gruntów po podziale i z tytułu uzbrojenia,
- wydawanie decyzji administracyjnych o naliczeniu opłat planistycznych,
- zawieranie umów dzierżawy gruntów komunalnych,
- opracowywanie planów zagospodarowania przestrzennego,
- wykonywanie analiz dotyczących zasadności przystąpienia do sporządzenia planu miejscowego,
- wykonywanie prognozy skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego,
- udostępnienie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz projektów tych planów do publicznego wglądu i popularyzacja ich treści,
- uzgadnianie projektu planu miejscowego z organami właściwymi do uzgodnienia,
- dokonywanie okresowej oceny skutków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, wynikających z realizacji planu miejscowego i oceny aktualności tego planu,
- prowadzenie rejestru projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie ewidencji zatwierdzonych planów i zmian,
- organizowanie i uczestnictwo w posiedzeniach gminnej komisji urbanistyczno - architektonicznej,
- wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- przygotowywanie projektów i wydawanie decyzji o warunkach zabudowy,
- przygotowywanie projektów i wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji z właściwymi organami,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- dokonywanie uzgodnień usytuowania projektowanych sieci technicznych na terenach gminnych,
- prowadzenie spraw związanych z konserwacją zabytków,
- opiniowanie podziałów nieruchomości,
- opiniowanie projektów reklam na terenie gminy Pisz.
- windykacja należności cywilno-prawnych i administracyjnych pozostających w zakresie działania Wydziału.
Do zadań Radcy Prawnego należy:
Wykonywanie obsługi prawnej Urzędu w zakresie określonym ustawą z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych ( tj. Dz. U. z 2002 roku Nr 123, poz. 1059 z późn. zm. ) a w szczególności:
- opiniowanie aktów prawnych Burmistrza oraz projektów uchwał kierowanych pod obrady Rady,
- doradztwo prawne,
- prowadzenie zastępstwa procesowego,
- informowanie pracowników o bieżących zmianach przepisów prawa w zakresie dotyczącym działań poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu.
- Do zadań pracownika na stanowisku Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych,
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem Biuletynu Informacji Publicznej oraz nadzór nad jego funkcjonowaniem w Urzędzie oraz w jednostkach organizacyjnych Gminy,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
- okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- opracowywanie planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji,
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych według określonych zasad,
- przeprowadzanie planowych oraz doraźnych kontroli działalności komórek organizacyjnych Urzędu oraz w zakresie przyznanych przez Burmistrza uprawnień jednostek organizacyjnych tj. Piskiego Domu Kultury, Muzeum Ziemi Piskiej, Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, Miejsko-Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji, Ośrodka Kultury i Rekreacji w Wiartlu, Ośrodka Profilaktyki i Terapii, Zespołu Ekonomicznego Obsługi Szkół i Przedszkoli, Piskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego w zakresie realizacji zadań związanych z wypłatą dodatków mieszkaniowych oraz ustalenia wysokości czynszu za lokale mieszkalne,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań administratora ochrony danych osobowych w Urzędzie
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- Zakres kontroli wewnętrznej i zewnętrznej w Urzędzie i jednostkach podległych przeprowadzanej przez pracownika na stanowisku Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych obejmuje w szczególności:
- przestrzeganie przepisów KPA,
- przestrzeganie przepisów instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt.
- przestrzeganie obowiązujących zasad i trybu załatwiania spraw interesantów (zgodność z prawem rzeczowym i materialnym, terminy),
- przestrzeganie terminów oraz poprawności merytorycznego załatwiania skarg,
- terminowość i poprawność realizacji uchwał Rady Miejskiej i Zarządzeń Burmistrza,
- terminowość i rzetelność wykonywania obowiązków pracownika wynikających z zakresu czynności – w odniesieniu do pracowników Urzędu i pracowników jednostek podległych,
- przestrzeganie obowiązków pracowniczych wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych oraz Statutu Gminy i Miasta i Regulaminu,
- realizację zaleceń wynikających z przeprowadzonych kontroli,
- przeprowadzanie kontroli zasad gospodarki finansowej obejmującej w każdym roku budżetowym, co najmniej 5% wydatków w jednostkach organizacyjnych Gminy.
- przestrzeganie przepisów KPA,
Do zadań pracownika na stanowisku ds. Audytu Wewnętrznego należy:
- badanie wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu przez następcze sprawdzenia:
- przestrzegania zasad rachunkowości,
- zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami księgowymi,
- zgodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu z zapisami w księgach rachunkowych,
- przestrzegania zasad rachunkowości,
- dokonywanie oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, w tym przestrzegania procedur, o których mowa w art. 35a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm) , zarządzania ryzykiem i kierowania jednostką sektora finansów publicznych,
- dokonywanie oceny przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków, uzyskiwanie możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków oraz przestrzeganie terminów realizacji zadań i zaciągniętych zobowiązań.
- dokonywanie analizy obszarów ryzyka w zakresie działania jednostki sektora finansów publicznych, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, biorąc pod uwagę w szczególności:
- cele i zadania jednostki,
- przepisy prawne dotyczące działania jednostki,
- wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
- wyniki wcześniej dokonywanej oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, w tym kontroli finansowej,
- wewnętrzne i zewnętrzne czynniki ryzyka mające wpływ na realizację celów jednostki,
- uwagi pracowników jednostki,
- liczbę, rodzaj i wielkość dokonywanych operacji finansowych,
- możliwość dysponowania przez jednostkę środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów dawcy,
- liczbę i kwalifikacje pracowników jednostki,
- działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
- sprawozdania finansowe oraz sprawozdania z wykonania budżetu.
- cele i zadania jednostki,
Do zadań pracownika na stanowisku ds. Integracji z Unią Europejską należy:
- współpraca z instytucjami zajmującymi się integracją i informacją europejską,
- informowanie o możliwościach współpracy z podmiotami funkcjonującymi na terenie Gminy,
- opracowywanie analiz sytuacji gospodarczej Gminy oraz programów pomocowych,
- pełnienie funkcji Rzecznika Prasowego Urzędu,
- prowadzenie spraw związanych z organizacją działania i nadzorem nad Centrum Informacji Turystycznej,
- prowadzenie spraw związanych z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej,
- wdrażanie przepisów prawa Unii Europejskiej.
ZASADY PODPISYWANIA PISM I DOKUMENTÓW
Do podpisu Burmistrza zastrzega się w szczególności:
- pisma i dokumenty:
- kierowane do naczelnych i centralnych organów administracji i władzy państwowej,
- kierowane do organów jednostek samorządu terytorialnego,
- kierowane do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Państwowej Inspekcji Pracy,
- kierowane do posłów i senatorów Rzeczypospolitej Polskiej,
- kierowane do przedstawicielstw dyplomatycznych,
- związane z wykonywaniem przez Burmistrza funkcji kierownika Urzędu oraz zwierzchnika w stosunku do jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz,
- każdorazowo zastrzeżone przez Burmistrza do jego podpisu,
- kierowane do naczelnych i centralnych organów administracji i władzy państwowej,
- decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Do Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika należy:
- podpisywanie pism i dokumentów w sprawach należących do zadań Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika,
- aprobata wstępna pism zastrzeżonych do właściwości Burmistrza, a związanych z zakresem zadań należących do Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika,
- podpisywanie decyzji i postanowień - w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego - w ramach udzielonych upoważnień.
Naczelnicy wydziałów, zastępcy naczelników wydziałów oraz pracownicy samodzielnych stanowisk pracy:
- aprobują wstępnie pisma w sprawach zastrzeżonych dla Burmistrza oraz należących do kompetencji Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika,
- podpisują pisma w sprawach należących do zakresu działania wydziałów lub samodzielnych stanowisk pracy, z wyjątkiem zastrzeżonych dla Burmistrza oraz należących do zadań Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika,
- podpisują decyzje i postanowienia - w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego - w ramach udzielonych upoważnień.
Pracownicy Urzędu podpisują pisma wg. upoważnień wynikających z ich zakresów czynności lub zgodnie z odrębnymi, imiennymi upoważnieniami.
Pracownicy opracowujący pisma parafują je swoim podpisem umieszczonym pod tekstem z lewej strony na jednej z kopii pisma.
OBIEG DOKUMENTÓW
- Pracownik Punktu Przyjęć Interesanta przyjmuje korespondencję, stawiając na niej datę wpływu i następnie przekazuje korespondencję imiennie adresowaną do Burmistrza i Zastępcy Burmistrza.
- Pozostała korespondencja w całości jest dekretowana przez Sekretarza i po zadekretowaniu kierowana do poszczególnych wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy.
- Pracownik Punktu Przyjęć Interesanta zgodnie z dyspozycją rozdziela ją na wydziały oraz samodzielne stanowiska pracy i rejestruje w rejestrze korespondencyjnym.
- Pracownik Punktu Przyjęć Interesanta dostarcza korespondencję poszczególnym pracownikom Urzędu za potwierdzeniem odbioru przez określonego pracownika Urzędu.
- Obieg korespondencji między wydziałami i samodzielnymi stanowiskami pracy jest bezpośredni.
- Obieg akt między wydziałami i samodzielnymi stanowiskami pracy odbywa się za pokwitowaniem odbioru.
- Pobierania korespondencji z poczty, jak również jej odnoszenia dokonuje wyznaczona i uprawniona przez Burmistrza osoba,
- Korespondencję do wysłania w danym dniu należy złożyć w Punkcie Przyjęć Interesanta do godz.14.00,
- Pracownik Punktu Przyjęć Interesanta nie wysyła korespondencji, na której brakuje pieczęci Urzędu lub gdy jest ona źle zaadresowana.
- Szczegółowe zasady postępowania kancelaryjnego w Urzędzie określa instrukcja kancelaryjna ustalona przez Prezesa Rady Ministrów dla organów gmin i związków międzygminnych.
- W Urzędzie stosuje się jednolity rzeczowy wykaz akt dla organów gmin i związków międzygminnych, ustalony przez Prezesa Rady Ministrów.
Zasady postępowania z dokumentami niejawnymi określają przepisy szczególne.
ZASADY UDZIELANIA UPOWAŻNIEŃ I PEŁNOMOCNICTW
- Z wnioskami o udzielenie upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz do składania oświadczeń woli w imieniu Gminy i Miasta Pisz w zakresie zarządu mieniem mogą występować:
- Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik,
- Naczelnicy wydziałów,
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz.
- Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik,
- Wnioski, o których mowa w ust. 1 składane są w formie pisemnej w Wydziale Organizacyjnym.
- Projekty upoważnień opracowuje Wydział Organizacyjny.
Rejestr upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz upoważnień do składania oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem prowadzi Wydział Organizacyjny.
ORGANIZACJA PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA PETYCJI , SKARG I WNIOSKÓW
- Rozpatrywanie oraz załatwianie petycji, skarg i wniosków w Urzędzie odbywa się zgodnie z postanowieniami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz przepisami szczegółowymi.
- Wszystkie skargi, petycje i wnioski skierowane do Urzędu podlegają wpisowi do rejestru prowadzonego przez Wydział Organizacyjny.
- Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik przyjmują interesantów w sprawach petycji, skarg i wniosków w każdy piątek od 10.00 do 16.00.
- Pozostali pracownicy Urzędu przyjmują interesantów w sprawach petycji, skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Urzędu.
- Informacje o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg i wniosków powinny być wywieszone w widocznych miejscach.
Obsługę interesantów przyjmowanych w sprawach petycji, skarg i wniosków przez Burmistrza, Zastępcę Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika prowadzi Wydział Organizacyjny.
Merytoryczne rozpatrywanie i załatwianie petycji, skarg i wniosków należy do właściwego ze względu na przedmiot sprawy wydziału wskazanego przez Burmistrza.
Odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski podpisuje Burmistrz, a w razie jego nieobecności Zastępca Burmistrza.
- Skargi, petycje i wnioski, powinny być rozpatrzone i załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie jednego miesiąca od daty wpływu.
- Skargi, petycje i wnioski składane przez posłów i radnych powinny być rozpatrywane i załatwiane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty wpływu.
- Odpowiedzi na skargi, petycje lub wnioski powinny być jasne i zwięzłe. W wypadku zajęcia negatywnego stanowiska odpowiedź musi zawierać wyczerpujące uzasadnienie prawne i faktyczne.
- Skargi i skomplikowane petycje oraz wnioski powinny być badane przy udziale zainteresowanych osób.
- Bieżący nadzór nad organizacją przyjmowania, rozpatrywania, załatwiania skarg, petycji i wniosków interesantów sprawuje Sekretarz.
- Wydziały Urzędu odpowiedzialne za merytoryczne załatwienie skarg, petycji i wniosków obowiązane są egzekwować na bieżąco termin i sposób załatwienia skarg, petycji i wniosków zgłaszanych przez interesantów i przekazywanych do załatwienia innym jednostkom organizacyjnym.
TRYB UDZIELANIA ODPOWIEDZI NA INERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH ORAZ WYSTĄPIENIA KOMISJI RADY
- Interpelacje i zapytania radnych oraz wystąpienia komisji Rady kierowane do Burmistrza,
ewidencjonuje Wydział Organizacyjny.
- Wydział Organizacyjny koordynuje pracę wydziałów w zakresie terminowości przygotowywania projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wystąpienia komisji Rady.
- Projekt odpowiedzi podpisuje Burmistrz.
Na zapytania radnych zgłaszane na sesji Rady - w sprawach prostych, nie wymagających dodatkowych wyjaśnień - odpowiedzi udziela Burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba.
ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY OPRACOWYWANIU PROJEKTÓW UCHWAŁ, MATERIAŁÓW NA SESJĘ RADY MIEJSKIEJ, REALIZACJI UCHWAŁ ORAZ WYDAWANIA ZARZĄDZEŃ BURMISTRZA GMINY i MIASTA PISZ
- Na podstawie planu pracy Rady oraz harmonogramu prac przygotowawczych do sesji Rady- dla opracowania odpowiednich materiałów, w tym projektów uchwał, Burmistrz wyznacza:
- Naczelnika wydziału, jeżeli projekt uchwały mieści się w jego zakresie działania,
- Naczelników kilku wydziałów, jeżeli przygotowywanie materiałów bądź projektu uchwały wymaga ich merytorycznego i organizacyjnego współdziałania.
- Naczelnika wydziału, jeżeli projekt uchwały mieści się w jego zakresie działania,
- W wypadku gdy w przygotowywaniu materiałów uczestniczy kilka Naczelników, Burmistrz wyznacza:
- koordynatora prac przygotowawczych,
- wydział przygotowujący całość materiałów pod obrady wraz z projektem uchwały.
- koordynatora prac przygotowawczych,
- Do zadań koordynatora należy:
- nadzorowanie całokształtu prac przygotowawczych we wszystkich wyznaczonych jednostkach organizacyjnych,
- wydawanie niezbędnych w tym zakresie dyspozycji.
- nadzorowanie całokształtu prac przygotowawczych we wszystkich wyznaczonych jednostkach organizacyjnych,
- Koordynator wykonuje swoje zadania za pośrednictwem wydziału wyznaczonego do kompleksowego opracowania materiałów.
Naczelnik opracowujący materiały ma każdorazowo obowiązek:
- uzgodnić projekt uchwały z :
- Skarbnikiem jeżeli uchwała może spowodować zmiany w planie społeczno-gospodarczym Gminy albo zmiany w budżecie lub inne skutki finansowe,
- Sekretarzem i Radcą Prawnym – pod względem formalno-prawnym,
- Skarbnikiem jeżeli uchwała może spowodować zmiany w planie społeczno-gospodarczym Gminy albo zmiany w budżecie lub inne skutki finansowe,
- innymi wydziałami, jeżeli uchwała zawiera w stosunku do nich nowe zadania lub nakłada określone obowiązki.
- uzasadnić projekt uchwały o ile uzasadnienie nie wynika z innego opracowania załączonego do projektu,
- przedłożyć projekt uchwały Burmistrzowi nie później niż tydzień przed ustaleniem programu sesji.
Burmistrz przyjmuje projekt uchwały i przekazuje go Przewodniczącemu Rady.
- Każdorazowo sporządza się harmonogram realizacyjny wykonania uchwały, który powinien zawierać w szczególności:
- skonkretyzowane zadania do wykonania,
- środki i metody działania,
- jednostki organizacyjne lub osoby odpowiedzialne za wykonanie zadań,
- planowane terminy wykonania zadań,
- kontrole przebiegu wykonania uchwały,
- terminy okresowego informowania Burmistrza o przebiegu wykonania uchwały.
- skonkretyzowane zadania do wykonania,
- Harmonogram realizacyjny wykonania uchwały przekazuje się w ciągu 3 dni od daty zatwierdzenia jego przez Burmistrza:
- wszystkim jednostkom, które otrzymały uchwałę,
- jednostkom, którym w harmonogramie wyznaczono zadania i obowiązki.
- wszystkim jednostkom, które otrzymały uchwałę,
Wiodąca jednostka organizacyjna oraz jednostki wykonujące uchwałę w całości lub części, zobowiązane są do przygotowania:
- projektów wszelkich aktów Burmistrza niezbędnych do wykonania uchwały,
- informacji i sprawozdań o wykonaniu uchwał.
- Ewidencję uchwał Rady powierzonych do wykonania Burmistrzowi prowadzi Wydział Organizacyjny w postaci rejestru.
- Rejestr uchwał prowadzony jest wg wzoru:
- liczba porządkowa,
- numer uchwały i data jej podjęcia,
- przedmiot uchwały,
- koordynator, nr teczki rzeczowej,
- jednostki realizujące,
- zadania do wykonania,
- sposób realizacji,
- termin realizacji,
- uwagi.
- liczba porządkowa,
Zasady wydawania zarządzeń Burmistrza:
- Burmistrzowi jako organowi wykonawczemu Gminy przysługuje prawo wydawania zarządzeń, w celu wykonywania uchwał Rady i innych zadań określonych przepisami prawa, a w szczególności:
- powoływanie i odwoływanie Zastępcy Burmistrza i określenie ich liczby,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Gminie,
- zarządzanie ewakuacji z obszarów bezpośrednio zagrożonych,
- w sprawach objętych zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- w sprawach, które uchwałą Rady zostały powierzone Burmistrzowi,
- przepisów porządkowych w sprawach nie cierpiących zwłoki.
- powoływanie i odwoływanie Zastępcy Burmistrza i określenie ich liczby,
- projekt zarządzenia z wnioskiem do Burmistrza przygotowany jest w określonym wydziale lub na samodzielnym stanowisku pracy,
- projekt zarządzenia winien być uzgodniony a następnie parafowany przez wszystkich zainteresowanych, tj. naczelnika wydziału przygotowującego projekt, Radcę Prawnego pod względem formalno-prawnym, Skarbnika, jeżeli dotyczy zadań budżetowych lub ma spowodować inne skutki finansowe, innych naczelników wydziałów, z którymi projekt był uzgadniany.
- komplet dokumentów przekazuje się Sekretarzowi, który koordynuje wydawanie zarządzeń,
- w przypadku konieczności naniesienia poprawek w projekcie odpowiedzialny naczelnik wydziału dokonuje ich i przekazuje Sekretarzowi lub Skarbnikowi w ciągu dwóch dni od powzięcia informacji,
- Wydział Organizacyjny prowadzi Rejestr Zarządzeń Burmistrza oraz nadaje numery, otrzymują one w ciągu kadencji kolejne numery począwszy od powzięcia informacji,
- oryginały Zarządzeń przechowuje się w zbiorze znajdującym się w Wydziale Organizacyjnym.
OCENY KWALIFIKACYJNE PRACOWNIKÓW
Status prawny pracowników Urzędu określa ustawa z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych ( tj. Dz. U z 2001 roku Nr 142, poz. 1593 z późn. zm. )
- Pracownicy samorządowi mianowani podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym.
- Zasady dokonywania oceny, o której mowa w ust. 1 określa Rada.
- Ocenie kwalifikacyjnej podlegają pozostali pracownicy samorządowi zatrudnieni w Urzędzie.
- W ocenie kwalifikacyjnej uwzględnia się m. in.:
- Kwalifikacje i przygotowanie zawodowe,
- Twórczą inicjatywę w pracy oraz pogłębianie wiedzy,
- Realizację zadań nałożonych na pracownika,
- Umiejętność umacniania zaufania do organów samorządowych oraz autorytetu Urzędu,
- Przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej.
- Kwalifikacje i przygotowanie zawodowe,
- Ocenę kwalifikacyjną dokonuje się pod koniec roku kalendarzowego lub wcześniej, w miarę uzasadnionej potrzeby.
- Ocena kwalifikacyjna jest dokonywana na piśmie, a jej treść podaje się do wiadomości zainteresowanego pracownika.
- Negatywna ocena kwalifikacyjna potwierdzona ponowną, ujemną oceną - dokonaną nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy - stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem.
DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA W URZĘDZIE
- Kontrola obejmuje czynności polegające na sprawdzeniu kierunków działania, doboru środków i wykonania zadań przez jednostki organizacyjne Urzędu oraz jednostki organizacyjne Gminy i Miasta Pisz
- Celem kontroli jest w szczególności:
- zebranie i przedstawienie Burmistrzowi bieżącej, obiektywnej informacji niezbędnej do doskonalenia działalności Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz,
- badanie zgodności działania z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocena procesów gospodarczych i innych rodzajów działalności służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gminy,
- ujawnianie niesprawnej organizacji pracy, niegospodarności, marnotrawstwa mienia,
- ustalanie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również, osób za nie odpowiedzialnych oraz wskazywanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień,
- analizowanie stopnia wykonania zaleceń pokontrolnych, przeprowadzanie rekontroli oraz wykorzystywanie materiałów pokontrolnych dla doskonalenia działalności jednostek kontrolowanych,
- analizowanie i przedstawianie Burmistrzowi informacji o stopniu wykorzystania przez jednostki organizacyjne Urzędu oraz inne jednostki organizacyjne Gminy i Miasta Pisz materiałów pokontrolnych innych podmiotów uprawnionych do kontroli.
- zebranie i przedstawienie Burmistrzowi bieżącej, obiektywnej informacji niezbędnej do doskonalenia działalności Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz,
System kontroli w Urzędzie obejmuje:
- kontrolę wewnętrzną,
- kontrolę zewnętrzną.
Kontrolę wewnętrzną sprawują:
- Naczelnicy wydziałów w stosunku do pracowników,
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
- Pracownik ds. Audytu Wewnętrznego,
- zespoły powoływane doraźnie - w zakresie ustalonym przez Burmistrza.
- czynności kontrolne wykonują również – Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik.
- Kontrola wewnętrzna prowadzona jest w Urzędzie jako:
- kontrola wstępna, która ma na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom,
- kontrola bieżąca, polegająca na badaniu czynności i operacji w toku ich wykonywania,
- kontrola następcza, obejmująca badanie stanu faktycznego i dokumentów, odzwierciedlających czynności już wykonane,
- kontrola wstępna, która ma na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom,
- W razie ujawnienia, w toku wykonywania kontroli wstępnej, nieprawidłowości kontrolujący:
- zwraca bezzwłocznie nieprawidłowo sporządzone dokumenty z wnioskiem o dokonanie zmian lub uzupełnień,
- odmawia podpisu dokumentów nierzetelnie sporządzonych, nieprawidłowych lub dotyczących działań sprzecznych z przepisami.
- zwraca bezzwłocznie nieprawidłowo sporządzone dokumenty z wnioskiem o dokonanie zmian lub uzupełnień,
- W przypadku ujawnienia nadużycia lub innych nieprawidłowości, kontrolujący obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełożonego oraz zabezpieczyć dokumenty i przedmioty stanowiące dowód w sprawie.
Kontrolę zewnętrzną w jednostkach organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz sprawują:
- wydziały wykonujące zadania w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Gminy Miasta Pisz,
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
- Pracownik ds. Audytu Wewnętrznego,
- zespoły powoływane doraźnie - w zakresie ustalonym przez Burmistrza.
Kontrole prowadzone są w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz jako:
- kompleksowe - obejmujące ocenę realizacji całokształtu zadań kontrolowanych jednostek,
- problemowe - obejmujące ocenę realizacji wybranego zagadnienia lub grupy zagadnień,
- doraźne - obejmujące ocenę całokształtu lub wycinka działalności kontrolowanych jednostek, w przypadku stwierdzenia zaniedbań, uzasadniających natychmiastową ingerencję,
- sprawdzające - obejmujące ocenę stopnia realizacji zaleceń i wniosków wydanych w wyniku przeprowadzonych uprzednio kontroli.
- Nadzór nad działalnością kontrolną sprawuje Burmistrz.
- Działalność kontrolna poza doraźnymi i nadzwyczajnymi potrzebami wykonywana jest na podstawie ogólnego rocznego planu kontroli dla jednostek organizacyjnych Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta Pisz zatwierdzonego przez Burmistrza.
KONTROLA PRZEPROWADZANA W URZĘDZIE
PRZEZ ORGANY KONTROLI ZEWNĘTRZNEJ
- W Urzędzie mogą być przeprowadzane kontrole przez uprawnione do tego organy kontroli
zewnętrznej.
- Pracownik ds. Audytu Wewnętrznego:
- współpracuje z przedstawicielami organów kontroli zewnętrznej w zakresie zapewnienia warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli w Urzędzie,
- prowadzi ewidencję i dokumentację z kontroli przeprowadzonych w Urzędzie przez organy kontroli zewnętrznej,
- koordynuje udzielanie wyjaśnień oraz przygotowywanie przez naczelników wydziałów, projektów odpowiedzi na wnioski i zalecenia pokontrolne organów kontroli zewnętrznej.
- współpracuje z przedstawicielami organów kontroli zewnętrznej w zakresie zapewnienia warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli w Urzędzie,
- Odpowiedzi na wnioski i zalecenia pokontrolne udziela Burmistrz.
- Nadzór nad realizacją zaleceń i wniosków pokontrolnych sprawuje Burmistrz przy pomocy Pracownika ds. Audytu Wewnętrznego.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Naczelnicy mają obowiązek:
- zapoznać pracowników w terminie dwóch tygodni od daty wejścia w życie postanowień Regulaminu z jego treścią oraz zapoznać pracowników nowo zatrudnionych przy podjęciu przez nich pracy,
- egzekwować przestrzeganie postanowień Regulaminu przez pracowników,
- dostosować zakres działania wydziałów do ustaleń zawartych w Regulaminie,
- złożyć w terminie 14 dni od daty wejścia w życie Regulaminu, podpisane zakresy czynności dla poszczególnych pracowników, w Wydziale Organizacyjnym w celu załączenia do akt osobowych.
Zakresy czynności w terminie określonym w § 72 dla Naczelników wydziałów i pracowników samodzielnych stanowisk pracy, sporządza wyznaczony pracownik Wydziału Organizacyjnego, a podpisuje Burmistrz.
Zmiany w Regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego nadania
Pliki do pobrania:
- Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy i Miasta Pisz (pdf) 22 mar 2004 07:15 0,18 MB
- Schemat Struktury Organizacyjnej (pdf) 29 mar 2004 21:21 0,05 MB