Zarządzenie Nr 142a /09 Burmistrza Pisza z dnia 30 października 2009 r.
w sprawie zasad i warunków dofinansowania kosztów usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych położonych na terenie miasta i gminy Pisz w roku 2010.
Na podstawie art. 30 ust. 1, w związku z art. 6 ust.1, art.7 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 406 ust. 1 pkt 6 i art. 408 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) oraz działem IV ust. 5 załącznika do Uchwały Nr XIX/200/08 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 19 lutego 2008 r. w sprawie przyjęcia "PROGRAMU USUWANIA I UNIESZKODLIWIANIA WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY I MIASTA PISZ NA LATA 2008 – 2030" zmienionej Uchwałą Nr XL/496/09 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 29 października 2009 r. zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się zasady i warunki dofinansowania kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie miasta i gminy Pisz, określonych w niniejszym zarządzeniu.
§ 2
1.O dofinansowanie ubiegać się mogą właściciele zasobów mieszkaniowych:
a) osoby fizyczne,
b) wspólnoty mieszkaniowe,
c) spółdzielnie mieszkaniowe.
2.Osobom fizycznym, które są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) dofinansowanie może być udzielone, wyłącznie na potrzeby niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
§ 3
1.Dofinansowaniu będą podlegały koszty związane z likwidacją odpadów azbestowych powstałych przy wymianie lub usunięciu pokrycia dachowego, elewacji lub innych elementów budowlanych, obejmujące:
a) demontaż elementów zawierających azbest,
b) transport odpadów z miejsca wytworzenia do miejsca unieszkodliwiania,
c) unieszkodliwianie poprzez składowanie odpadów na składowisku posiadającym stosowne zezwolenie.
2. Dofinansowaniu nie będą podlegały koszty związane zastąpieniem elementów zawierających azbest innymi materiałami budowlanymi.
§ 4
Dofinansowanie, o którym mowa w § 3 ust. 1, będzie refundacją faktycznie poniesionych kosztów, wypłacane będzie po zakończeniu zadania oraz przedłożeniu odpowiednich dokumentów.
§ 5
Ustala się, że wysokość dofinansowania kosztów, o których mowa w § 3 ust 1, wynosić będzie:
a) dla osób fizycznych - 30 % poniesionych kosztów (brutto), nie więcej niż 2.500 zł (brutto) na jednego właściciela zasobu mieszkaniowego zwanego dalej „Wnioskodawcą”,
b) dla wspólnot mieszkaniowych – 20% poniesionych kosztów (brutto), nie więcej niż 2.500 zł (brutto) na jednego Wnioskodawcę,
c) dla spółdzielni mieszkaniowych – 20% poniesionych kosztów (brutto), nie więcej niż 2.500 zł (brutto) na jednego Wnioskodawcę,
§ 6
Środki na dofinansowanie usuwania wyrobów zawierających azbest pochodzić będą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
§ 7
Ustala się następującą procedurę składania i załatwiania wniosków o udzielenie dofinansowania:
1) Przed przystąpieniem do prac budowlanych związanych z usuwaniem azbestu Wnioskodawca kieruje do Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Piszu wniosek o udzielenie dofinansowania oraz załącza:
a) kopię aktualnego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości (budynku, działki) oraz w przypadku współwłaścicieli zgodę wszystkich pozostałych właścicieli na realizację zadania lub w przypadku wspólnoty mieszkaniowej i spółdzielni mieszkaniowej uchwałę właściwego organu,
b) oświadczenie Wnioskodawcy, iż jest/nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.).
c) kopię informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania,
d) kopię oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. Nr 71, poz. 649) (dokonaną przez osobę z uprawnieniami budowlanymi),
e) kopię decyzji o pozwoleniu na budowę lub kopię potwierdzenia dokonania zgłoszenia prac polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest.
2) Wydział Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Piszu sprawdza wniosek pod względem spełnienia wymogów formalnych i wpisuje do odpowiedniego rejestru.
3) Pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Piszu w obecności Wnioskodawcy, przeprowadzają oględziny obiektu, w którym jest wykorzystywany azbest. Sporządzają stosowny protokół, w którym określają miejsce występowania wyrobów zawierających azbest oraz ich szacunkową ilość w m2.
4) Wnioskodawca zleca firmie (firmom), posiadającej decyzję Starosty Piskiego zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi oraz zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów niebezpiecznych (wydane przez właściwy organ ochrony środowiska), wykonanie usługi usunięcia azbestu.
5) Po usunięciu azbestu Wnioskodawca przedkłada do Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Piszu następujące dokumenty:
a) protokół odbioru wykonanych robót,
b) oryginał faktury VAT lub rachunku wystawionego przez przedsiębiorcę, zawierającego między innymi masę i koszt unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest oraz koszt ich transportu, wraz z potwierdzeniem zapłaty,
c) kopię oświadczenia przedsiębiorcy usuwającego wyroby zawierające azbest o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych,
d) kartę przekazania odpadów usuniętych z obiektu budowlanego objętego wnioskiem o dofinansowanie,
e) uwierzytelnioną notarialnie kopię zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów niebezpiecznych, jeżeli transport wykonywała firma mająca siedzibę poza gminą Pisz.
6) Wnioskodawca okazuje pracownikom Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Piszu oryginały dokumentów składanych wraz z wnioskiem celem potwierdzenia kopii „za zgodność z oryginałem”.
7) Po stwierdzeniu spełnienia warunków udzielenia dofinansowania, Burmistrz Pisza podpisuje z Wnioskodawcą umowę cywilno-prawną określającą kwotę dofinansowania, termin i warunki jego wypłaty.
§ 8
1. Dofinansowanie do usuwania azbestu będzie przyznawane według kolejności wpływających wniosków spełniających wymogi formalne do wyczerpania posiadanych środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy na rok 2010, zgromadzonych na koncie Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
2. Dofinansowaniu nie podlegają przedsięwzięcia zrealizowane przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia.
§ 9
Ustala się harmonogram rzeczowo – finansowy realizacji zarządzenia:
1) Nabór wniosków o udzielenie pomocy w usuwaniu wyrobów zawierających azbest od 01.11.2009 r. do 31.12.2009 r. na 2010 r.
W przypadku niewyczerpania środków zabezpieczonych w budżecie na rok 2010 na dofinansowanie kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest nabór wniosków złożonych po terminie określonym powyżej nastąpi do dnia 31 sierpnia 2010 r.
2) Weryfikacja i akceptacja wniosków od 01.01.2010 r. do 01.02.2010 r.
W przypadku niewyczerpania środków zabezpieczonych w budżecie na rok 2010 na dofinansowanie kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest weryfikacja i akceptacja wniosków złożonych po terminie określonym powyżej nastąpi do dnia 30 września 2010r.
3) Demontaż i usuwanie z terenu gminy wyrobów azbestowych od 01.05.2010 r. do 30.11.2010 r.
4) Przedłożenie kompletnej dokumentacji – w terminie 20 dni od dnia demontażu i usunięcia wyrobów azbestowych.
§ 10
Wykonanie zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Piszu.
§ 11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2009 r.